به گزارش ایرنا، رییس هیات کوهنوردی شهرستان تربت حیدریه در آیین افتتاح گفت: آبشخور حیات وحش به همت گروه کوهنوردی باشگاه کیانمهر تربت حیدریه، با هدف احیای زیست گاه غنی جانوری منطقه پارک کوهستانی پیشکوه و با همکاری شهرداری و اداره محیط زیست شهرستان تربت حیدریه، ایجاد شده است.
جواد انصاری افزود: برای ساخت و بهره برداری پروژه یک صد میلیارد ریال اعتبار توسط خیران اهل تربت حیدریه و نیز تربتی های مقیم مشهد که همگی خیران حوزه محیط زیست هستند، هزینه شده است.
وی با بیان اینکه عملیات ساخت از ابتدای ماه محرم و با شعار 'نذر طبیعت' آغاز شده بود، گفت: برای ساخت و تکمیل پروژه عملیات دیوار چینی، انتقال منبع پنج هزار لیتری حیات وحش و کاشت 30 اصله نهال زیتون تلخ و سرو در نظر گرفته شده است.
احمدعلی موهبتی معاون استاندار و فرماندار تربت حیدریه نیز در این ایین گفت: اهمیت طرح زمانی بیشتر مشخص می شود که بدانیم در عصری که گروهی کمر به قتل انسان ها بسته اند، در مقابل گروهی دیگر آن هم در ماهی که دشمنان جاهل آب را بر بهترین بندگان خدا بسته اند، به فکر حیات و سیراب کردن حیوانات می افتند و این تاسیسات را بنا می کنند.
رییس اداره محیط زیست تربت حیدریه نیز گفت: با توجه به خشکسالی اخیر، کاهش منابع آبی و البت حفاری های غیرمجاز حیات وحش برای تامین آب مورد نیاز خود مجبور هستند با تحمل خطرات فراوان به نقاط شهری هجوم بیاورند.
داوود نورمحمدی افزود: اقدام این گروه کوهنورد خیر علاوه بر آنکه قدم خوبی برای تامین آب مورد نیاز حیات وحش است، اقدام خوبی نیز برای فرهنگ سازی و تشویق مردم به فعالیت های زیست محیطی است.
شهرستان تربت حیدریه 385 هزار هکتار اراضی ملی دارد که 22 هزار هکتار از ارتفاعات شمال شرق و جنوب شرق این شهرستان شامل منطقه شکارممنوع ژرف و بزمای است.
منطقه ژرف با گستره 58 هزار هکتار در حدفاصل شهرستان های تربت حیدریه، زاوه و فریمان قرار دارد که حدود 22 درصد از وسعت این منطقه، در حوزه استحفاظی تربت حیدریه قرار دارد.
در این منطقه گونه های شاخصی چون قوچ و میش، کل و بز، گراز، گرگ، کفتار، پلنگ، گربه وحشی و پرندگانی چون کبک، تیهو و انواع پرندگان شکاری زیست می کنند.
شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر افتاده
/1744/6121
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.