رضا یوسفی روز شنبه در حاشیه برگزاری یازدهمین دوره دانش‌افزایی و کارگاه بازیهای بومی و محلی خراسان رضوی در کاشمر هفت سنگ، یه قل دو قل، کلاس کلاس(لی لی)، دژبال(وسطی)، بجول بازی، کبدی، الک دولک، دال پلان و خروس جنگی(الختر) را بازیهای بومی محلی رایج در کاشمر ذکر و بیان کرد: این شهرستان در رشته های هفت سنگ، دال پلان، الک دولک و الختر دارای تیم است.
وی افزود: با ورود ورزشهای جدید بسیاری از بازیهای محلی با وجود سادگی ونشاط، در بین نسل کنونی جایگاهی ندارند. برخی از این بازیها بین دو نفر و یا جمعیتی بیشتر به صورت کلامی اجرا می شده اند.
رئیس هیات ورزش روستایی و بازیهای بومی و محلی کاشمر ادامه داد: در گذشته در بخش کوهسرخ برای اجرای بازیهای بومی و محلی مکانهایی به نام نوروزگاه و عیدگاه وجود داشت که مرد و زن در آن مکانها به بازی می پرداختند ولی هم اینک چنین مکانها و بازیهایی وجود ندارند.
وی مستندسازی بازیهای بومی محلی را پیش از آنکه به فراموشی سپرده شوند ضروری توصیف و بیان کرد: تلاش داریم با برنامه‌ریزیهای منظم و مدون در حوزه برگزاری کلاسهای آموزشی ورزشی کاشمر به عنوان شهر پایلوت آموزش ورزشهای بومی و محلی در خراسان رضوی انتخاب شود.
یازدهمین دوره دانش‌افزایی و کارگاه بازیهای بومی و محلی خراسان رضوی با حضور 120 نفر از شهرستانهای خلیل‌آباد، کاشمر، فیض‌آباد، تربت حیدریه و بردسکن در کاشمر برگزار شد. در این چارچوب حاضران با ورزشهای چوبکشی، گانیه، هفت سنگ، نشانه زنی و الک دولک آشنا شدند.
کاشمر در فاصله 228 کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.
خبرنگار: لیلا قرایی **انتشار: حسین کریم زاده
7497/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.