دکتر محمدجعفر صادقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شیوع ابتلا به بیماری سل در خراسان رضوی طی چهار سال گذشته از 21 به حدود 17.4 نفر در صد هزار نفر جمعیت کاهش یافته است.
وی میانگین ابتلا به سل در سطح کشور را 16 به ازای 100 هزار نفر جمعیت عنوان و بیان کرد: ابتلا به این بیماری در خراسان رضوی به دلیل نزدیکی با کشورهای افغانستان و پاکستان از بقیه نقاط کشور بیشتر است اما در سالهای اخیر کاهش قابل توجهی یافته است.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: هم اکنون میانگین شیوع ابتلا به سل در جهان 142 نفر به ازای 100 هزار نفر جمعیت است و ایران در زمینه کاهش شیوع سل از کشورهای موفق دنیا به شمار می رود.
وی گفت: فرد مبتلا به سل می تواند سالانه 17 نفر را به این بیماری آلوده کند. سرفه بیش از دو هفته، وجود خلط، کاهش وزن، عرق شبانه و تب طولانی از علائم بیماری سل هستند. شناسایی بیماران در مراحل اولیه و درمان کامل مبتلایان از مهمترین اقدامات کنترل بیماری سل است.
او افزود: طول مدت درمان بیماری سل شش ماه است و در حال حاضر خدمات تشخیصی و درمانی سل در تمامی واحدهای بهداشتی و درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت رایگان ارائه می شود.
وی در ادامه گفت: بیماری سل در ایران طی پنج دهه اخیر شاهد کاهش چشمگیر بوده اما به دلیل تشخیص دیررس و مقاومت دارویی ناشی از درمان ناقص بیماری،سل همچنان رتبه دهم بیماریها را بدنبال می کشد.
سل یک بیماری عفونی شایع است که توسط گونه‌های مختلف میکرو باکتریها ایجاد می‌شود. سل بطور معمول به ششها حمله می‌کند اما بر قسمتهای دیگر بدن نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد. سالانه حدود 9 میلیون نفر در جهان به بیماری سل مبتلا می شود که حدود 5‏/1 میلیون نفر از آنان فوت می کنند. بیش از 90 درصد بیماری سل و مرگ و میر ناشی از آن در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد. سازمان بهداشت جهانی حذف بیماری سل در دنیا را برای سال 2050 اعلام کرده است.
خبرنگار: مریم انجیدنی **انتشار: حسین کریم زاده
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.