دکتر زهرا نهبندانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هزار و 671 نفر از این تعداد مبتلا به هپاتیت B و 119 نفر مبتلا به هپاتیت نوع C هستند.
وی میزان شیوع ابتلا به هپاتیت B را در خراسان رضوی یک و نیم درصد اعلام و بیان کرد: میانگین شیوع ابتلا به هپاتیت در سطح کشور 2 درصد است که طی سالهای اخیر با اقدامات انجام شده این میزان در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد کاهش یافته است.
رئیس گروه بیماریهای واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: پوشش واکسیناسیون فراگیر و همچنین گسترش مراقبتهای پیشگیری از اقدامات انجام شده برای کاهش و مقابله با هپاتیت در خراسان رضوی به شمار می روند.
وی گفت: واکسیناسیون بیماری هپاتیت B در همیه مراکز بهداشتی و درمانی استان قابل انجام است و برای گروههای خطر مانند پرسنل بهداشتی و درمانی به صورت رایگان ارائه می شود.
نهبندانی با بیان اینکه هپاتیت سی واکسن ندارد افزود: خانواده هایی که یکی از اعضای خانواده آنان مبتلا به ویروس هپاتیت C است می توانند برای پیشگیری از واکسن هپاتیت B استفاده کنند.
وی با اشاره به برنامه جهانی حذف بیماری هپاتیت C گفت: سازمان بهداشت جهانی حذف هپاتیت C را تا سال 2030 در دستور کار خود قرار داده و وزارت بهداشت ایران نیز همین برنامه ها را دنبال می کند.
او با بیان اینکه حذف هپاتیت C با ریشه کنی آن تفاوت دارد افزود: در برنامه حذف تلاش می شود امکان انتقال محلی این بیماری از فردی به فرد دیگر از میان برود در حالی که در برنامه ریشه کنی ویروس ناقل بیماری در منطقه از بین می رود.
رئیس گروه بیماریهای واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین از برگزاری چهارمین کنفرانس هپاتیت C از پیشگیری تا حذف و ریشه کنی همراه با امتیاز بازآموزی در مهر جاری خبر داد.
التهاب و تورم سلولهای کبد را هپاتیت می گویند. اگر فردی به هپاتیت مبتلا شود کبدش ملتهب و متورم شده ممکن است زردی یا یرقان در وی ایجاد شود و در برخی از موارد کبد بطور دائمی دچار آسیب می شود. داروها، مواد شیمیایی، میکروبها و به خصوص ویروسها از علل ایجاد هپاتیت هستند.
هپاتیت بیماری کبدی و التهاب کبد می باشد که به انواع A-B-C-D-E-G تقسیم می شود. ابتلا به هپاتیت نوع B و C با عوارض و مشکلات مختلفی برای بیمار همراه است. بیماری هپاتیت B و C از طریق جنسی، خون و ترشحات آلوده از فردی به فرد دیگر قابل انتقال است.
خبرنگار: مریم انجیدنی **انتشار: حسین کریم زاده
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.