یک کارشناس و پژوهشگر تاریخ روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: قدمت آیین نخل گردانی در روستای مزینان به بیش از پنج قرن قبل بر می گردد.
محمد عبدالله زاده ثانی با بیان اینکه نخل استعاره از شهدای کربلا و یادآور مصائب روز عاشوراست افزود: این آئین روز عاشورای هر سال با حضور خیل عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در روستای مزینان شهرستان داورزن باشکوه خاصی برگزار می شود.
وی اظهار کرد: در اجرای این مراسم افرادی سیاه پوش شانه های خود را برای بردن زیر نخل آماده می کنند و با وضو و ذکر صلوات نخل را در مسیر خاص می چرخانند.
وی گفت: نخل از یک چارچوب چوبی یا آهنی تشکیل شده که پوشش آن از پارچه ساده سیاه است و روی نخل با قالیچه ها، کتیبه ها و پارچه هایی مزین به نام ائمه اطهار (ع) و حضرت اباعبدالله الحسین (ع) پوشیده شده است.
این کارشناس و پژوهشگر تاریخ افزود: صبح عاشورا اعضای هیات نخل گردان مزینان در حالی که همه سیاه پوش هستند با طهارت و غسل روز عاشورا در مقبره امامزاده سیدحسن و سیداسماعیل جمع می شوند.
وی اظهار کرد: حاملان نخل یکصدا با فریاد 'یا حسین' نخل را از زمین بلند کرده و بر روی شانه های خود قرار می دهند و مسافت حدود 2 هزار و 500 متری مقبره امامزاده سیدحسن و سیداسماعیل تا محله پایین ده، سر قنات و گذر اصلی روستای مزینان را طی نموده و در میدان تعزیه واقع در شرق روستا که مستطیل شکل است و اطراف آن سکوهای دایره ای شکل ایجاد کرده اند، قرار می دهند.
وی گفت: جلوداران این نخل افرادی هستند که چوبی به طول حدود سه متر که بر آن 6 زنگوله بزرگ که در سبزوار به 'دورای' معروف است، بسته شده، پیشاپیش نخل حمل می کنند و صدای جرس آن به شکلی، شروع نخل گردانی را می رساند.
عبدالله زاده ثانی افزود: در بین راه، سپاه اشقیا که مسلح هستند و لباسهای قرمز رنگ به تن دارند با زره و کلاه خود سوار بر اسب با کشیدن افسار اسب و شلاق زدن به اسب شیهه اسب را در می آورند و با فریاد، طلب هم آورد می کنند.
وی اظهار کرد: صلحا که سوار بر شتر کجاوه دار با لباسهای سیاه رنگ نقش خود را با نرمی و لطافت اجرا می کنند، به رجز خوانی می پردازند و شبیه خوانی و شبیه سازی انجام می شود.
وی گفت: حدود 20 هیات مذهبی با علم های چهار متری و 20 کیلوگرمی محلات، نخل را همراهی می کنند.
وی ادامه داد: پس از مراسم 28 صفر علم ها جمع شده و نخل در یخدان دوره قاجاریه که موسم به محله پایین ده است تا مراسم سال بعد نگهداری می شود.
داورزن در 310 کیلومتری غرب مشهد مقدس واقع است.
8145/ 6053 خبرنگار: حمید دلاوری هروی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.