رضا جمشیدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعداد شاغلان در خراسان رضوی تابستان پارسال یک میلیون و 955 هزار نفر بود و تابستان امسال 175 هزار نفر به جمعیت شاغل استان افزوده شده است.
وی ادامه داد: به دنبال اقدامات انجام شده میزان بیکاری در خراسان رضوی تابستان امسال نسبت به مدت مشابه پارسال به میزان 1.5 درصد کاهش یافته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی گفت: نتایج مقدماتی 'طرح نیروی کار' در استان نشان می دهد که به دنبال سیاستگذاریها و اقدامات انجام شده میزان مشارکت اقتصادی تابستان امسال به حدود 45 درصد افزایش و میزان بیکاری به 11 درصد کاهش یافته است.
وی افزود: این در حالی است که تابستان پارسال میزان مشارکت اقتصادی در خراسان رضوی 42.4 درصد و میزان بیکاری در این استان 12.5 درصد بوده است.
جمشیدی ادامه داد: هر یک درصد افزایش مشارکت اقتصادی به معنای افزایش بیش از 50 هزار نفر جویای کار جدید به بازار کار است.
وی به هدفگذاری برای ایجاد 160 هزار فرصت شغلی در خراسان رضوی طی سال جاری اشاره و بیان کرد: در کل کشور هدفگذاری برای ایجاد 975 هزار فرصت شغلی طی امسال تعیین شده و که برنامه ریزی برای آن در خراسان رضوی معادل 16 درصد این میزان است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی گفت: به دنبال اقدامات انجام شده تعداد شاغلان این استان پارسال به میزان 97 هزار نفر نسبت به سال 94 افزایش یافته است.

* بهبود نرخ مشارکت اقتصادی و افزایش شاغلان
وی همچنین به افزایش 75 هزار نفری تعداد شاغلان خراسان رضوی در بهار امسال اشاره و بیان کرد: تعداد شاغلان استان بهار پارسال یک میلیون و 935 هزار نفر بود در حالی که این میزان بهار امسال به دو میلیون و 55 هزار نفر افزایش یافته است.
جمشیدی به کاهش نیم درصدی میزان بیکاری در خراسان رضوی طی بهار امسال نیز اشاره و بیان کرد: میزان بیکاری بهار پارسال 14.8 درصد بود که امسال به 14.3 درصد کاهش یافت.
وی افزود: 17 درصد از کل اشتغال ایجاد شده در کشور طی بهار امسال مربوط به خراسان رضوی است. کل اشتغال ایجاد شده در سطح کشور طی بهار امسال 703 هزار نفر بود که خراسان رضوی سهم بالایی در این زمینه داشته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی ادامه داد: بررسیها نشان می دهد میزان مشارکت اقتصادی در استان بهار امسال نسبت به مدت مشابه پارسال دو درصد افزایش یافته و از 43.1 به 45.1 درصد رسیده است.
وی میزان مشارکت اقتصادی را در خراسان رضوی بالاتر از میانگین کشوری اعلام و بیان کرد: میزان مشارکت اقتصادی به نسبت جمعیت فعال جویای کار بالاتر از 10 سال شاغل و بیکار به کل جمعیت 10 ساله و بیشتر اطلاق می شود.
جمشیدی گفت: میزان مشارکت اقتصادی خراسان رضوی بهار پارسال 43.1 درصد بود. میانگین کشوری آن 39.5 درصد و میزان مشارکت اقتصادی این استان در تابستان سال گذشته 42.4 درصد بود. میانگین کشوری آن 40.4 درصد بوده است.

* بیکاری در خراسان رضوی رو به کاهش است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی افزود: میزان بیکاری در استان پارسال از میانگین کشوری بالاتر بود. بیکاری استان طی سال گذشته 13.2 درصد و میانگین کشوری آن 12.4 درصد بوده است.
وی ادامه داد: میزان بیکاری در خراسان رضوی طی سال گذشته هشت دهم درصد از میانگین کشوری بیشتر بوده است. بررسی نشان می دهد دانش آموختگان مراکز آموزش عالی 48 درصد از بیکاران خراسان رضوی و در حدود نیمی از جویندگان کار را در این استان تشکیل می دهند.
جمشیدی گفت: بدنبال اقدامات و برنامه ریزیهای انجام شده شاهد کاهش بیکاری در خراسان رضوی در سال جاری بوده و خواهیم بود.
وی به اقدامات در خصوص اشتغالزایی نیز اشاره و بیان کرد: امسال طبق فرمایش مقام معظم رهبری ارتقا تولید و افزایش سطح اشتغال محور اصلی و دستور کار تمامی نشستهای ستاد اقتصاد مقاومتی استان با ریاست استاندار خراسان رضوی بوده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی افزود: بر این اساس افزایش تعداد شاغلان خراسان رضوی محور تمام برنامه ها و جلسات مربوطه شامل ستادهای اقتصاد مقاومتی، اشتغال، تسهیل و صیانت از تولید و شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولتی در این استان بوده است.
خبرنگار: مریم انجیدنی **انتشار: حسین کریم زاده
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.