محمد علایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس آمارهای رسمی وزارت جهاد کشاورزی 30 درصد محصولات کشاورزی در ایران به ضایعات تبدیل می شود. حجم آب مصرفی برای تولید این مقدار محصول در استان خراسان رضوی افزون بر یک میلیارد متر مکعب در سال برآورد می شود.
وی ادامه داد: جمع آوری و انتقال نادرست محصول، کمبود سردخانه، نبود تشکلهای حامی کشاورز، فعالیتهای دلالی و نبود الگوی کشت مصوب از دلایلی دور ریختن محصولات کشاورزی است که با زحمت بسیار توسط کشاورز تولید می شود.
قائم مقام شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: هم اکنون فلات ایران، شرق کشور و استان خراسان رضوی با بحران شدید، گسترده و فزاینده آب روبروست. این بحران بزرگترین و خطرناکترین تهدید تمدن ایران در طول هشت هزار سال گذشته تاکنون است.
وی افزود: 80 درصد آب مصرفی خراسان از آبخوانهای زیرزمینی عمدتا توسط چاههای عمیق و نیمه عمیق برداشت می شود که این آبخوانها خود با بحران مواجهند. برداشت بیش از حد باعث افت سطح آبهای زیرزمینی، نابودی آبخوانها، خشکیدن چشمه ها و قناتها، شوری آب، نشست سطح زمین و ایجاد شکافهای خطرناک در آن می شود.
علایی ادامه داد: این در حالی است که اگر روشهای مصرف آب و بهره برداری از آن و حجم برداشت آب به سطح استاندارهای جهانی برسد نه تنها مشکل آب در این استان و کشور حل می شود بلکه آب مازاد برای توسعه نیز خواهیم داشت.
وی گفت: هم اکنون شاخص میانگین تولید ماده خشک به ازای مصرف یک مترمکعب آب در جهان 2.5 کیلوگرم و در کشورهای پیشرفته 3.5 کیلوگرم است. این رقم در ایران تا چند سال پیش 800 گرم بود و در آغاز کار دولت دوازدهم به یک کیلوگرم افزایش یافته است.
قائم مقام شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: اصلاح این شاخص تا حد استاندارد جهانی، سالانه صرفه جویی دو میلیارد متر مکعبی آب را در این استان به دنبال خواهد داشت.
وی گفت: مصرف بهینه آب در کشور که اکنون سه برابر استاندارهای جهانی است، اصلاح شبکه های انتقال و توزیع آب و جلوگیری از کاهش هدر رفت که در برخی از شهرهای خراسان تا 50 درصد می رسد، اصلاح الگوی کشت و پرهیز از کشت محصولات پرآب طلب، جلوگیری از صادرات کالاهای پرآب طلب و تشویق به ورود کالاهای پرآب طلب از راهکارهای کارآمد برای مدیریت بحران مرگبار آب است.



یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین در خراسان رضوی سالانه زیر کشت 83 نوع محصول می رود و هشت میلیون تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی از آن برداشت می شود. 900 هزار هکتار از این سطح مربوط به زراعت و 300 هزار هکتار آن باغ است. شش هزار و 868 رشته قنات با آبدهی 565 میلیون مترمکعب در این استان وجود دارد.
بر اساس مطالعات انجام شده کسری آب خراسان رضوی در افق سال 1420 بیش از شش هزار و 200 لیتر در ثانیه خواهد بود. 27 درصد آب تولیدی در این استان به مصرف انشعابات غیرمجاز رسیده و یا بخاطر فرسودگی 35 درصد شبکه آبرسانی به هدر می رود. تامین و توزیع آب 74 شهر استان به جز مشهد بر عهده شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی است. یک میلیون و 750 هزار نفر در سطح این استان تحت پوشش شبکه آب هستند. آب مورد نیاز این استان از 406 حلقه چاه تامین می شود که شامل شش درصد چاههای کشور است. طول خطوط انتقال آب در خراسان رضوی هزار و 763 کیلومتر است.
خبرنگار: مریم انجیدنی **انتشار: حسین کریم زاده
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.