حجت الاسلام حسین نیساری عصر پنجشنبه در بازدید از دفتر ایرنا در سبزوار بیشترین میزان طلب اوقاف این شهرستان را مربوط به آموزش و پروش با رقم 2 میلیارد و 400 میلیون ریال ذکر و بیان کرد: از ابتدای امسال 2 میلیارد و 600 میلیون ریال از محل اجاره رقبه ها و موقوفات این شهرستان وصول و هشت میلیارد و 220 میلیون ریال هزینه و 2 میلیارد و 700 میلیون ریال آن صرف مراسم مذهبی تعزیه ائمه(ع) و اعیاد شده است.
وی ادامه داد: همچنین یک میلیارد و 660 میلیون ریال به نیت خیریه شامل کمکهای نقدی، مهر تحصیلی و بسته های خیریه و سه میلیارد و 860 میلیون ریال نیز برای حفظ عین موقوفات شامل تعمیر قناتها، لوله گذاری و مرمت استخرها هزینه شد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار گفت: 11 هزار رقبه در این شهرستان سبزوار وجود دارد که 60 درصد آن دارای سند مالکیت است. از ابتدای سال برای 33 رقبه سند صادر شد و 73 رقبه دیگر نیز در شرف صدور سند می باشد. سند 200 رقبه نیز تک برگ شده است.
وی به به روز شدن سند اجاره برای 970 رقبه نیز اشاره و بیان کرد: تاکنون نقشه 6 هزار و 436 رقبه تهیه شده و امسال نیز 900 نقشه تهیه و در سامانه یو.تی.ام بارگزاری شده است.
او افزود: ظرف 6 ماه نخست امسال به جز برنامه های عادی 300 برنامه فرهنگی و 37 ویژه برنامه در بقاع متبرکه برگزار شد. همچنین در این مدت 560 هزار زائر از بقاع متبرکه زیارت کردند که 6 هزار نفر از آنان زائران خارجی بودند و اکثر آنان از کشورهای عراق، تاجیکستان، پاکستان و اندونزی به بقاع متبرکه در سبزوار مشرف شدند.
نیساری همچنین گفت: از ابتدای امسال 10 وقف جدید به ارزش 6 میلیارد و 400 میلیون ریال به نیت هزینه برای استقبال از زائران امام رضا(ع)، تعزیه حضرت زهرا(س)، بیماران نیازمند، دانشکده علوم قرآنی سبزوار، امامزادگان و ساختث و توسعه حسینیه به ثبت رسیده است.
وی افزود: امسال با هدف تکمیل دانشکده علوم قرآنی، در کمیته یاوران وقف علم و آموزش با همکاری بنیاد خیرین دانشگاه ساز 236 سهم به ارزش 354 میلیون ریال به نام خیرین به ثبت رسید.
او گفت: در حوزه عمرانی نیز امسال 2 هزار و 745 مترمربع با هزینه پنج میلیارد و 170 میلیون ریال شامل احداث و توسعه شبستان، حسینیه، راه، صحن، استراحتگاه زائران، بتن ریزی و فنداسیون به انجام رسید که 670 میلیون ریال از محل عواید بقاع متبرکه و مابقی از طریق کمکهای مردمی بوده است.
شهرستانهای سبزوار و خوشاب دارای 27 بقعه متبرکه، 2 هزار موقوفه و 11 هزار رقبه است. سبزوار در فاصله 230 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
خبرنگار: حسین آزادمنجیری **انتشار: حسین کریم زاده
7500/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.