امیر عزیزی دوشنبه شب در مراسم پایانی جشنواره آموزشی 'دوام ثامن' با اشاره به لزوم آموزش‌ های لازم برای مقابله با حوادث احتمالی افزود: طبق بررسی ها میزان آمادگی و شناخت مردم در برابر زلزله هشت درصد می باشد در حالی که این شاخص در بین مردم ژاپن 80 درصد است.
وی در باره تشکیل گروههای مدیریت بحران یا دوام ثامن اظهار کرد: بررسی ها نشان می دهد شهروندان در ساعت طلایی بحران ‌ها، خود امدادی و دگر امدادی را انجام می‌دهند.
وی جامعه هدف گروههای دوام ثامن را 18 تا 55 سال ذکر کرد و گفت: به غیر از شرط سنی برای حضور در گروههای داوطلب واکنش اضطراری محلات شرط دیگری وجود ندارد.
عزیزی افزود: تاکنون چهار هزار و 200 نفر از شهروندان مشهد در 20 محله این شهر تحت پوشش آموز‌ش های گروه دوام ثامن قرار گرفته اند.

* شاخص آمادگی جامعه در برابر بلایای طبیعی 10 درصد است
فرماندار مشهد نیز گفت: شاخص آمادگی جامعه در مواجهه با بلایای طبیعی در مشهد 10 درصد است.
محمد رحیم نوروزیان با ابراز نگرانی از پایین بودن شاخص آمادگی جامعه در مواجهه با بلایای طبیعی افزود: وقوع زلزله بم با 30 هزار قربانی گواهی پایین بودن شاخص آمادگی جامعه در برابر زلزله و دیگر بلایای طبیعی است.
وی اظهار کرد: سالانه بیش از 10 درصد تولید ناخالص داخلی و همچنین 10 هزار میلیارد تومان از بودجه 360 هزار میلیارد تومانی کشور صرف هزینه های ناشی از حوادث طبیعی می شود که این رقم غیر از خسارت های جاده ای است.
وی گفت: زلزله فروردین ماه سفیدسنگ و مشهد،‌ ریزش معدن گلستان،‌ حادثه پلاسکو، ریزگردهای خوزستان، ‌آتش سوزی جنگل ها و سیل اخیر در خراسان رضوی نمونه هایی از خطراتی هستند که برای هرکدام از آنها باید آمادگی لازم را داشته باشیم.
نوروزیان افزود: برپایی جشنواره هایی همچون دوام ثامن می تواند در آموزش مردم برای مقابله و پیشگیری از تبعات بلایای طبیعی اثرگذار باشد.

* 2200 هکتار بافت فرسوده در مشهد
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم گفت: رویکرد شورای پنجم حمایت از روحیه نظام شورایی همراه با مشارکت مردم است که این امر در بودجه سال آینده به طور ویژه در نظر گرفته خواهد شد.
محمد رضا حیدری افزود: هم اکنون در حوزه های متغیرهای ایمنی شهر با استاندارهای لازم فاصله بسیار داریم و یکی از خطرهای جدی که جامعه را تهدید می کند، بافت های فرسوده است.
وی اظهار کرد: هم اکنون از 2 هزار و 200 هکتار بافت فرسوده شهر مشهد،1400 هکتار در مناطق حاشیه ای این شهر قرار دارد.
در این مراسم که امشب در تالار شورای شهر مشهد برگزار شد از 30 شهروند که در جشنواره دوام ثامن رتبه برتر را کسب کردند به همراه 9 نفر از مربیان، نمایندگان مدیریت بحران در مناطق شهرداری و رابطان این طرح قدردانی شد.
3027 / 6053 خبرنگار: مریم انجیدنی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.