اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی روز دوشنبه به نقل از مدیرکل این ارگان در همین نشست گزارش داد: شرایط امسال به نسبت سالهای گذشته در حوزه گردشگری و صنایع دستی در کشور بهتر شده و این را می توان از آمار و ارقام ورود گردشگران خارجی و داخلی دریافت.
محمدرحیم رهنما افزود: اگر ثبات سیاسی در منطقه با کشورهای هدف گردشگری برقرار شود می توانیم در حوزه گردشگری به رشد خوبی برسیم.
وی ادامه داد: یکی از سیاستهای سازمان میراث فرهنگی جذب گردشگر خارجی است و به لحاظ ظرفیتی که در خراسان رضوی وجود دارد از لحاظ تعداد هتلها، مسافرخانه ها، دفاتر مسافرتی و آژانس ها می توان در حوزه توسعه و جذب گردشگر موفق بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: یکی دیگر از سیاستهای میراث فرهنگی هوشمندسازی است. هم اینک چهار دفتر با همکاری نهادهای مختلف فعال شده تا بتوان از فعالیت دفاتر غیرمجاز جلوگیری کرد.
وی افزود: همچنین ظرف دو ماه اخیر 2900 میلیارد ریال تسهیلات اعتباری به منظور تجهیز، ساخت مجموعه های گردشگری، اقامتگاههای روستایی و بوم گردی در کارگروه اقتصاد مقاومتی اشتغال و سرمایه گذاری خراسان رضوی تصویب شده است.
رهنما ادامه داد: ارزش افزوده هم از موضوعاتی است که با هدف رفع مشکلات گردشگران و هنرمندان صنایع دستی در این خصوص با مدیران اداره مالیات نشستهایی برگزار و طرح مساله شد اما باید در سطح ملی قوانین آن اصلاح شود.
مالیات برارزش افزوده، نبود بازار کار در حوزه صنایع دستی به ویژه طلا، جواهر، نقره و گوهرسنگها، نبود حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی و گوهرسنگها در حوزه صنایع دستی خراسان رضوی، نبود بیمه و قوانین مشخص، بیکاری و تعریف نشدن جایگاه مشخص برای راهنمایان گردشگری، وجود خانه مسافرهای غیرمجاز و دفاتر غیرمجاز، ساخت بی رویه واحدهای اقامتی، هتلها و هتل آپارتمان با وجود 215 هتل فعال در شهر مشهد از جمله مشکلات مطرح شده در این نشست بودند.
'همچنین بی توجهی به صنعت گردشگری، گسترش دفاتر غیرمجاز در اطراف حرم مطهر رضوی، بی توجهی به فیروزه به عنوان یکی از قطبهای صادرات، صدور پروانه ساختمانی شهرداری برای هتلها و مراکز اقامتی بدون هماهنگی با میراث فرهنگی، وزارتخانه شدن میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تفکیک میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان دو موضوع مجزا از یکدیگر' دیگر مسائلی بودند که در نشست فعالان میراث فرهنگی و صنایع دستی خراسان رضوی با اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس طرح و بررسی شدند.
کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در سفر سه روزه به خراسان رضوی و شهر مشهد که از 19 شهریور جاری به بررسی میدانی فعالیتهای اداره کل در سه حوزه میراث، صنایع دستی و گردشگری می پردازند و از نزدیک مسائل و مشکلات پیرامون این سه حوزه را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند.
خراسان رضوی مقصد حدود نیمی از گردشگران خارجی ورودی به ایران است. مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی جهان با بیش از 250 هزار نفر ظرفیت اقامت موقت و دائم، سالانه میزبان افزون بر دو میلیون نفر گردشگر خارجی و 25 میلیون نفر گردشگر داخلی است.
تاکنون هزار و 500 اثر تاریخی فرهنگی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این تعداد شامل 930 بنای تاریخی، 471 تپه و محوطه تاریخی، 58 مورد میراث معنوی، 28 مکان رویداد انقلاب اسلامی، چهار اثر طبیعی و دو اثر منقول است. خراسان رضوی حدود 10 هزار محوطه، بنا و اثر دارای ارزش تاریخی دارد. خراسان رضوی همچنین با 100 رشته صنایع دستی دارای حدود 20 هزار هنرمند فعال در این حوزه است. 14 موزه و 22 مکان تاریخی و فرهنگی در خراسان رضوی زیر نظارت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشار: حسین کریم زاده
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.