سید کمال حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به عنوان مثال در حوزه اعتیاد و مقابله با این آسیب اجتماعی رویکرد توانمندسازی 'دارایی مبنا' به جای رویکرد 'نیازمحور' و تقویت سمنهای مرتبط مورد توجه قرار گرفته و آثار بسیار ارزشمندی هم در پی داشته است.
وی ادامه داد: بر این اساس از ظرفیتهای خود فرد معتاد استفاده و برای کمک به سایرین حتی معتادان متجاهر و کارتنخواب بهره گرفته می شود که بسیار اثربخش بوده است.
او حوزه اعتیاد را شامل سه گروه مخاطب ذکر و بیان کرد: نخست گروهی که معتاد نیستند اما در معرض اعتیاد بوده و شامل جوانان و نوجوانان و افراد عادی هستند. گروه دوم معتادند اما در چرخه زندگی عادی بوده، سر کار می روند و زندگی خود را دارند اما گروه سوم معتادان متجاهر و کارتنخواب هستند که از چرخه زندگی اجتماعی دور، ضداجتماع و از خانواده طرد شده اند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: برای مقابله با اعتیاد در سطح این سه گروه سه رویکرد تعریف شده است. برای گروه نخست رویکردهای پیشگیرانه، گروه دوم رویکردهای حمایتگرانه، گروه سوم هم که معتادانی طرد شده و خارج از چرخه زندگی اجتماعی هستند رویکرد یاورانه.
وی گفت: طی دو سال اخیر در مشهد سه تشکل در حوزه اعتیاد با رویکرد توانمندسازی دارایی مبنا از سوی بهبودیافتگان اعتیاد مجوز فعالیت در این حوزه را دریافت کرده اند. هم اکنون فقط یکی از این تشکلهای مردمی 820 بهبود یافته عضو داشته و تا 800 معتاد دیگر را نیز در نوبت ترک اعتیاد دارد.
حسینی افزود: این مجموعه که با محوریت مشهد فعالیت می کند به تازگی شعبه ای هم در نیشابور دایر کرده است و تلاش می کند به تناسب پرورش مربیان خوب از میان خود بهبودیافتگان کارش را توسعه دهد.
وی ادامه داد: همچنین تشکل دیگری طی یک سال اخیر در حوزه معتادان متجاهر و بی خانمان مجوز فعالیت گرفت که هم اکنون 120 معتاد متجاهر را نگهداری و تلاش می کند خدمات مناسبی در حوزه های مختلف به آنان ارائه دهد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: نگاه این سازمانهای مردم نهاد کنترلی نیست بلکه یاورانه است. بر این مبنا چهارشنبه هر هفته با اقدام به پخت و بسته بندی غذا به محله هایی که این افراد بی خانمان حضور دارند رفته، به آنان غذا داده، گفت و گوی صمیمانه نموده و از آنان برای حضور در این مجموعه دعوت می کنند.
وی افزود: مسئول این مجموعه خود یک کارتنخواب بوده که امروز با داشته ها و تجربه تلخش بعد از بازیابی سلامت، این سمن را فعال کرده و با کمک پزشک و مددکار یاری می کند تا معتادان تغییر کرده و زندگی خود را اصلاح و بهبود بخشند.
930 سازمان مردم نهاد دارای مجوز در حوزه های مختلف در استان خراسان رضوی فعالیت دارند که 400 مورد آنها در طول فعالیت دولت یازدهم مجوز گرفتند.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشار: حسین کریم زاده
1906/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.