به گزارش ایرنا حجت الاسلام محمدرضا حشمتی روز شنبه در هفتمین روز از دهمین دوره فرهنگی، آموزشی اندیشه های آسمانی در جمع پژوهشگران و هنرمندان مساجد کشور در مشهد افزود: وقتی امری به خانه خدا نسبت می یابد، رنگ و بوی خدایی می گیرد، از این رو تلاش کسانی که در مسجد فعالیت می کنند از بین نمی رود و به ثمر می نشیند.
وی گفت: مسجد پایگاه معنوی محله است و باید از ابزارهای مختلف برای نشر معارف قرآنی و دینی در بین مسجدی ها و دیگران استفاده کنیم اما غفلت ما آن است که تنها به مسجدی ها بسنده می کنیم.
وی نقش هنرمندان را در این حوزه بسیار مهم خواند و ادامه داد: رسالت هنرمندان و پژوهشگران آن است که با استفاده از ظرفیت هنر و ابزارهای فرهنگی و پژوهشی در اختیار، عموم مردم را هدف قرار داده و مفاهیم قرآن را به جامعه منتقل کنند.
وی اظهار کرد: پژوهش مقدمه آن است که با زبان هنر مفاهیم الهی را به جامعه منتقل کنیم.
حجت الاسلام حشمتی با اشاره به اینکه دوران انقلاب دوران خطابه بود و بزرگان در مورد مسائل مختلف در مساجد سخنرانی و طرح موضوع می کردند، تصریح کرد: امروز زبان رسانه و هنر است که می تواند اثر ماندگاری بر اذهان جامعه برجای بگذارد، زیرا هنر با توجه به همراه شدن با خلاقیت، کهنه و قدیمی نمی شود و مباحث از این طریق با زیبایی و دلنشینی بیشتر طرح می شود.
وی با بیان اینکه بخش زیباشناختی هنر برای همه مشهود و ملموس است، گفت: نمونه آن تابلو مشهور استاد فرشچیان است که زیباترین اثر در کمترین زمان در قالب یک تابلو با بیننده ارتباط برقرار می کند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: هنر رسا است و در انتقال مفهوم دارای سرعت است و برای درک یک متن از سوی مردم دنیا باید به زبان های مختلف ترجمه شود اما یک تابلو نقاشی در تمام دنیا زبان یکسانی دارد.
وی خصوصیت دیگر هنر را ماندگاری اثر آن دانست و گفت: اگر بتوانیم هنرمندان را به خلق هنر مسجدی تشویق کنیم، هنر در انتقال مفاهیم الهی به ما کمک شایانی می کند.
وی خطاب به جوانان مسجدی عنوان کرد: از هنر خود به درستی استفاده کرده و تلاش کنید مفاهیم اعتقادی را به جامعه منتقل سازید.
حجت الاسلام حشمتی با اشاره به فیلم 'روز واقعه' گفت: زبان قصه بهترین زبان برای ورود ما به موضوع عاشورا است و باید از نمایشنامه ها، نمایش، فیلم کوتاه داستانی و انیمیشن ها نیز در انتقال مفاهیم اعتقادی بهره بگیریم.
وی خاطرنشان کرد: در این میان بازی های رایانه ای از جمله حوزه هایی است که مورد غفلت واقع شده در حالی که هر یک بازی یک تفکر را منتقل می کند و تولید کنندگان این بازی ها امروز در قالب تهاجم فرهنگی، قیامت را نفی و انکار می کنند، به آدم کشی جایزه می دهند و در نهاد فرزندان ما خشونت و قتل و کشتار را نهادینه می کنند حال آنکه در فرهنگ ما نجات یک نفر معادل نجات همه مردم است.
این مسئول افزود: غفلت نکنید و این زمینه ها را نیز دریابید، امید ما به بچه مسجدی ها و متدینان جامعه است اگر به این رسالت به درستی عمل کنیم آینده را از آن خود کرده ایم و اگر کوتاهی کنیم آن را از دست داده ایم.
یک کارشناس و عضو هیات علمی دانشگاه هنر هم گفت: مسجد مرکزی برای تربیت، خدمات اجتماعی و سیاست است اما امروز در مواردی به کارکرد مناسکی تبدیل شده است.
حجت الاسلام علی سرلک با بیان اینکه مطالعه، مادر فرهنگ است، افزود: اگر اهل مطالعه و کتاب نیستید، فعالیت را کنار بگذارید، کتاب حکم چشمه را دارد و تمام شدنی نیست اما فضای مجازی در حکم یک قوطی آب است و سریع تمام می شود.
وی افزود: به نام مسجد فعالیت های غیرمسجدی نکنید، مسجد هویت مذهبی، سنتی، شرعی، عرفانی و اجتماعی دارد.
وی اظهار کرد: هر زمان مبنای فکری برای طرح یک مساله داشتید و به دور از تکبر و نخوت عمل کردید، بیشترین جذب اتفاق می افتد.
دهمین دوره همایش اندیشه های آسمانی از پنجم تا 18 شهریورماه در تالار ابن هیثم دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار می شود.
خبرنگار : فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
1906/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.