مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این مراسم گفت: نصب نخستین کاشی ماندگار از ابتکارات سازمان میراث فرهنگی است که به منظور حفظ افتخارآفرینان سرزمینمان ایران فراهم شده است. هدف این اقدام گرامیداشت افراد شاخص در رشته های مختلف به منظور حفظ میراث ناملموس است.
محمدرحیم رهنما افزود: غرورآفرینی ایران به وجود مشاهیر علمی، فرهنگی، تاریخی است و با نصب کاشی ماندگار یاد این عزیزان را گرامی خواهیم داشت. جایگاه این عزیزان را در سطح مناطق و محلات به عنوان میراث ناملموس حفظ خواهیم کرد به این صورت که با همکاری اداره ارشاد اسلامی مشاهیر و هنرمندان را شناسایی و نسبت به بزرگداشت نام و یاد این افراد کاشی ماندگاری را سر در منزل آنان نصب خواهیم کرد.
وی ادامه داد: در همین چارچوب استاد عثمان محمدپرست دوتار نواز موسیقی مقامی برخاسته از خطه خواف که مدتی است در بستر بیماری به سر می برد به عنوان نخستین هنرمند برجسته و افتخارآفرین خراسان رضوی با نصب کاشی ماندگار بر سر در منزلش ماندگار می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: امیدواریم بتوانیم با کمک مسئولان و دیگر نهادهای فرهنگی هنری به معرفی و ثبت میراث ناملموس کشور بپردازیم زیرا مشاهیر و هنرمندان ما توانایی معنوی زیادی دارند و در این امر زبانزد هستند.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز گفت: نصب کاشی ماندگار بر سر در منازل بزرگان اتفاق مبارکی و گرچه نمادین است اما شان، جایگاه و منزلت هنرمندان بسیار قابل اهمیت است.
سید سعید سرابی افزود: استاد عثمان محمدپرست غیر از شخصیت هنری ای که دارد، انسانی فرزانه است که در حرکتهای اجتماعی نیز همواره حضور دارد.
وی ادامه داد: ابتکار نصب طرح کاشی ماندگار بسیار ارزشمند است و اینکه این ماندگاری از منزل استاد عثمان محمدپرست آغاز شده نیز ابتکار ارزنده ای می باشد زیرا استاد افتخار هنر خراسان و میراثدار نسل بزرگ موسیقی مقامی است.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: هر چند استاد محمدپرست را در دیگر کشورها به نام عثمان خوافی می‌شناسند اما فرصت خوبی است تا اعضای شورای شهر مشهد اهتمام ویژه ای در این راستا به خرج دهند و افراد شاخص جریانهای هنری را که داشته های فرهنگی شهرمان هستند حمایت کنند.
استاد عثمان محمدپرست نیز در این مراسم گفت: 90 سال سن و از زمانی که به یاد دارم تار می‌زدم. هر چند پدرم در خواف دامدار بود اما من توانستم از طریق تار و نوازندگی به بسیاری از کشورهای دنیا دعوت شوم.
وی افزود: هرچه دارم از لطف و کرم خداوند است. جز خدمتگزاری مردم ایران برای خود جایگاهی قائل نیستم. امروز صدایم پر از گریه است و از مردم می‌خواهم هنرمندان را فراموش نکنند.
استاد عثمان محمدپرست دوتار نواز موسیقی مقامی خالق آثار مطرح و معروفی است که مهمترین آنها 'مقام نوایی از اشعار طبیب اصفهانی' می باشد. وی با پنجه سحرآمیزش از چاوشی و سرحدی گرفته تا دیگر مقامهای این دیار را در اجرا‌های گوناگون آفریده است.
خبرنگار: کامیار اسماعیل پور **انتشار: حسین کریم زاده
1922/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.