محمدعلی نبی پور روز سه شنبه در نشست انجمن میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد افزود: سفال مند با وجود سابقه کهن پنج هزار ساله، به دلیل دیدگاه سنتی و فناوری غیرمطلوب نتوانسته متناسب با ظرفیت خود در بازارهای داخلی و خارجی بدرخشد.
وی ادامه داد: تولیدکنندگان این بخش بیشتر به صورت سنتی و بر اساس تجارب انتقال یافته از نسل قدیم فعالیت می کنند در صورتی که این دیدگاه نمی تواند موجب تجاری سازی تولیدات و موفقیت آنان در عرصه رقابت با دیگر تولیدات شود.
فرماندار گناباد گفت: حفظ میراث فرهنگی تنها توسط دولت و دستگاههای اجرایی محقق نمی شود لذا مشارکت مردم در این زمینه ضروری است. مسئولان ذیربط و اداره میراث فرهنگی با گسترش انجمنهای میراث فرهنگی در روستاها زمینه مشارکت مردم را در این بخش بیش از پیش افزایش دهند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد نیز گفت: با توجه به قدمت و اصالت چند هزار ساله سفال مند ایجاد بازارچه برای فروش محصولات تولیدی سفالگران ضروری است.
علیرضا شناسایی به ثبت هنر تولید سفال مند در فهرست میراث معنوی کشور اشاره و بیان کرد: استفاده از طرحهای اصیل یک ضرورت برای رشد و رونق تولید صنایع دستی است.
وی اضافه کرد: گناباد که روزگاری خود مظهر هنر سفالگری بود ، امروز تبدیل به مرکزی برای فروش سفال لالجین همدان تبدیل شده است.
وی تصریح کرد: در شرایطی در چند سال گذشته بیش از پنجاه کارگاه سفالگری در گناباد دایر بوده که در اکثر آنها سفال با طرح‌های اصیل تولید می شد ولی هم اکنون کمتر از 10 کارگاه در این بخش فعالیت دارند که در بیشتر این کارگاهها سفال همدان به فروش می رسد.
شناسایی با اشاره به اینکه ما مخالف عرضه سفال همدان در گناباد نیستیم، گفت: ولی نباید فروش و عرضه سفال همدان سفال مند گناباد را که روزگاری شهرت جهانی داشته است. را تحت تاثیر منفی خود قرار دهد.
وی بدون اشاره به اینکه آمار مشخصی از میزان فروش و عرضه سفال مند گناباد وجود ندارد، گفت: به طور یقین با کاهش بیش از 40 کارگاه سفال مند در چند سال اخیر میزان تولید و عرضه این صنایع دستی چند هزارساله به شدت کاهش یافته است.
172 هنرمند در رشته های مختلف صنایع دستی مانند سفالگری، پارچه بافی، گلیم باقی، معرق و منبت، سبد باقی، نمدمالی، چاقوسازی و آهنگری در 15 کارگاه شهرستان گناباد فعالیت می کنند کمتر از 10 مورد آن در بخش تولید سفال مند تشکیل می دهد.
همچنین افزون بر 30 نفر در تولید سفال مند گناباد فعالیت می کنند. سفال مند از پنج هزار سال پیش تاکنون در روستایی با همین نام در گناباد تولید و از نظر نوع مواد تشکیل دهند به دو گروه جسمی و چینی تقسیم می ‌شود. مهمترین مشخصه سفال مند عناصر تزیینی برگرفته از طبیعت و در چهار گروه انسانی، حیوانی، گیاهی و هندسی است. نقش ماهی که زینت بخش اکثر سفالهای مند گناباد است جایگاه والایی در روایات اسطوره‌ ای دارد. نقوش دیگر زینت بخش سفال مند که هر یک به مقتضای حضور آن در قلمرو اسطوره و فرهنگ کهن ایران قابل تعبیر و تفسیر است شامل خورشید، پرنده، پروانه، بته جقه، گل و مرغ، گل و پروانه، گل و برگ، گل کدو، کتیبه، ابر و گل، گنجی، اسلیمی، گل گرد و خونه کشی می باشد.
گناباد در فاصله 287 کیلومتری مشهد واقع است.
خبرنگار: فهیمه نعمتی شهری **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7545/2095/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.