حسن بحرینی چهارشنبه شب در حاشیه سومین نمایشگاه ملی گردشگری، صنایع دستی و سوغات و منوباز(صنعت رستوران، غذا و شیرینی) در قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیش از یک هزار هنرمند صنایع دستی فعال دارای کارگاه تخصصی هستندو در همین راستا هماهنگی هایی صورت گرفته است تا کارگاه گردی برای آگاهی مردم با هنرهای داخلی و استفاده از آن در طراحی منازل انجام شود.
وی افزود: تعداد بسیاری از این کارگاه ها اختصاص به چوب و منبت کاری، زیورآلات سنتی، رودوزی سنتی، تراش سنگ های صنعتی، سفال و کارگاه های مختلف فلزی و چرم دوزی دارد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم بیان داشت: هنرمندان استان قم در رشته های مختلف در سطح کشور مطرح هستند ضمن این که حدود 300 تن از این هنرمندان فارغ التحصیلان و فعالان رشته های صنایع دستی می باشند که باید از ظرفیت این هنرمندان برای معرفی و دسترسی آسان مردم به صنایع دستی بهره مند شد.
وی از برگزاری بازارچه های صنایع دستی در قم خبر داد و گفت: در مجتمع زمزم واقع در بلوار عمار یاسر بازارچه نوروزی برگزار شده است که تا 25 فرورودین ماه ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: همچنین در خانه تاریخی زند، ملاصدرا، بوستان فدک، عوارضی قم - کاشان و مجتمع های بین راهی نیز برنامه ریزی های لازم برای برگزاری نمایشگاه در نظر گرفته شده است که از 25 اسفندماه برپا می شود.
بحرینی با تاکید بر این که باید از ظرفیت گردشگران داخلی و خارجی برای حمایت از هنرمندان صنایع دستی استفاده کرد: باید از این فرصت برای عرضه و فروش محصول های استان در راستای حمایت از اشتغال هنرمندان، تولیدهای داخلی و اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.

** تورهای پرنده نگری تخصصی در طرح نوروزی قم برگزار می شود
همچنین نایب رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان قم در حاشیه برگزاری این نمایشگاه در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: در ایام نوروز 96 برای معرفی گونه های مختلف پرندگان تورهایی با حضور راهنماییان گردشگری متخصص در این حوزه برگزار می شود.
نرجس سادات فقیه اظهار داشت: در نوروز 96 با شعار قم محور توسعه گردشگری، تورهای مختلفی برگزار می شود که اجرای تور قم گردی ویژه علاقه مندان و عکاسان سراسر کشور برنامه ریزی شده است.
وی ادامه داد: یکی از راهنمایان گردشگری استان قم از سال 13899 به صورت جدی اجرای تورهای رایگان پرنده نگری را در این استان اجرا کرده است و امروز این تور توسط راهنمایان دیگر برگزار می شود.
وی خاطر نشان کرد: حدود 300 نوع پرنده در استان قم مشاهده شده است که تعدادی از این پرندگان مهاجر و از نوع شکاری هستند.
وی با بیان این که در استان قم 30 راهنمای گردشگری دارای کارت راهنمایی گردشگری هستند گفت: این افراد در حوزه های مختلف طبیعت گردی، کویرنوردی، اکوتوریسم، پرنده نگری، باستان شناسی، جانورشناسی، میراث فرهنگی و موزه ها به طور عملی و علمی آموزش های لازم را زیر نظر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فرا گرفته اند و در همین راستا تورهایی را اجرا می کنند.
وی با اشاره به این که جاذبه های گردشگری و تاریخی قم باید معرفی شود گفت: استان قم دارای تالاب ها، کویر، دشت، کوه و تنوع زیستی و مناطق بکر و نمونه گردشگری است که توجه دوستداران طبیعت را به خود جلب کرده است.
فقیه به فعالیت انجمن صنفی راهنمایان گردشگری قم از سال 1393 اشاره کرد و گفت: این انجمن برنامه های مختلفی برای تقویت راهنمایان در جهت شناخت کافی از صنعت سفر و گردشگری، آداب و رسوم و قومیت ها، ویژگی های تاریخی و جغرافیایی و معماری، نحوه بکارگیری فن آوری اطلاعات و کاربرد قوانین و مقررات مرتبط با صنعت گردشگری برگزار می کند.
سومین نمایشگاه ملی گردشگری، صنایع دستی و سوغات و منوباز(صنعت رستوران، غذا و شیرینی) در محل دائمی نمایشگاه های استان قم تا بیستم اسفندماه جاری از ساعت 16 تا 23 پذیرای علاقه مندان است.
8138/ 1175 خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.