محمد هادی ضیایی مهر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حرکت 98 درصد قطارها از ایستگاه راه آهن مشهد راس ساعت مقرر انجام می شود و روند کاهشی تاخیرها همچنان ادامه دارد.
وی اظهار کرد: هم اکنون سرعت حرکت قطارهای مسافربری معمولی و سریع السیر مسیر تهران - مشهد به ترتیب به 140 و 160کیلومتر در ساعت رسیده و زمان سیر قطارها در این مسیر با دو و نیم ساعت کاهش از12،5 ساعت به 10 ساعت کاهش یافته است.
وی گفت: تا 2 هفته دیگر قرارداد فاینانس پروژه برقی کردن قطارمشهد – تهران قطعی می شود و پس از تکمیل و بهره برداری از این پروژه زیرساختی، سرعت قطارها به 200 کیلومتر در ساعت رسیده و زمان سیر قطار مشهد - تهران به 6 ساعت کاهش می یابد.
مدیر کل راه آهن خراسان افزود: دولت در برنامه ششم توسعه مصوبات خوبی از مجلس شورای اسلامی گرفته که در مجموع به رشد خطوط ریلی و ارتباط بیشتر مشهد با نقاط دیگر کشور منجر شده است بطوریکه با اتصال ریلی همدان و مشهد هم اکنون از مشهد به 28شهر و مرکز استان تردد ریلی صورت می گیرد.
وی اظهار کرد: بر اساس این مصوبات سرمایه گذاری در بخش های ریلی همانند سرمایه گذاری در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته است و از مزایا و معافیتهای مالیاتی مختلف بهره مند می شود.
وی با اشاره به ظرفیتهای مهم جابجایی بار توسط راه آهن خراسان گفت: این خطوط سالیانه یک میلیون تن، معادل 70 درصد از مواد اولیه شرکت فولاد خراسان را جابجا می کند و همچنین بخشی از تولیدات ایران خودرو در منطقه خراسان توسط مجموعه ریلی به نقاط مختلف کشور منتقل می شود.
ضیایی مهر افزود: محصولات تولیدی پالایشگاه خانگیران از قبیل گوگرد که حمل و نقل آن باید با در نظر گرفتن موارد ایمنی و زیست محیطی صورت گیرد، به میزان 400 هزار تن در سال توسط راه آن به بندر عباس انتقال می یابد.
وی با اشاره به جایگزینی نفت کوره به جای گاز طبیعی برای نیروگاههای استان در فصل زمستان اظهار کرد: در این فصل 96 درصد نفت کوره مورد استفاده نیروگاههای استان توسط راه آهن جابجا می شود.
از مجموع 10 هزار کیلومتر شبکه ریلی ایران، هزار و 400 کیلومتر آن معادل 14 درصد در خراسان رضوی قرار دارد و این استان با ارتباط ریلی با 28 شهر و مرکز استان، بیشترین سهم و رتبه نخست جا به جایی مسافر در ناوگان ریلی کشور را به خود اختصاص داده است.
همچنین 90 درصد ترانزیت ریلی کشور از مرز سرخس در حوزه راه آهن خراسان صورت می گیرد.
3221 / 6053 خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.