غلامحسین حقدادی روز دوشنبه در حاشیه نشست کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا این امر را نشانگر مشارکت اجتماعی بسیار خوب اهالی این استان در حوزه بهزیستی توصیف و بیان کرد: این مشارکت به حدی است که بیش از دو سوم هزینه کرد بهزیستی خراسان رضوی از طریق مردم تامین و یک سوم آن توسط دولت پرداخت می شود.
وی در ادامه همچنین گفت: عوارض و پیامدهایی که منجر به مشکل و آسیب اجتماعی می شود حاصل کارکرد افراد، نهادها، سازمانها، ارگانها، گروهها، دولتها، مردم و اشخاص خاص است لذا مقرر شده هر شخصی که در محیط زیست یا شهرداری آلایندگی و آلودگی بیشتری ایجاد می کند عوارض پرداخت کند.
معاون اداره کل بهزیستی خراسان رضوی افزود: در مسئولیت اجتماعی هم باید مقرر شود که هر شخص که بیشتر عارضه و آسیب اجتماعی ایجاد می کنند در هزینه اش هم مشارکت کند و پاسخگو باشد. به عنوان مثال هزینه تحریر طلاق از افرادی که طلاق می گیرند اخذ و به بهزیستی داده شود تا خرج پیشگیری از طلاق و آموزش پیش از ادواج گردد. یا قسمتی از هزینه هر نخ سیگار از مصرف کننده اخذ و به حساب اداره ورزش و جوانان واریز شود.
وی ادامه داد: در کشور ما به دلیل استاندارد نبودن برخی کالاها و خدمات عده ای در سال معلول می شوند که بهزیستی به آنها خدمات می دهد ولی شخصی که این خدمات ناقص و معیوب را ارائه داده و موجب معلولیت شده هیچ هزینه ای پرداخت نمی کند. امسال بهزیستی خراسان رضوی به دنبال شریک کردن اشخاص حقیقی و حقوقی در پیامدهای هزینه هایی است که برای سایر افراد جامعه ایجاد می کنند.
اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در مجموع 320 هزار مددجو را زیر پوشش دارد. بطور معمول چهار درصد جمعیت هر جامعه را معلولان تشکیل دهند که از این میزان تاکنون یک و نیم درصد معادل 97 هزار معلول در خراسان رضوی توسط سازمان بهزیستی شناسایی شده اند. در مجموع هشت هزار معلول از 134 مرکز نگهداری معلولان در سطح خراسان رضوی خدمات دریافت می کنند که هفت هزار نفر آنان یارانه می گیرند. از این میان دو هزار معلول شامل سالمندان، معلولان ذهنی، جسمی حرکتی و بیمار روانی مزمن در 71 مرکز شبانه روزی نگهداری از معلولان ادار کل بهزیستی خراسان رضوی نگهداری می شوند. 134 مرکز نگهداری از معلولان در دو قالب روزانه، شبانه و ویزیت در منزل در سطح استان خراسان رضوی فعالیت دارند. 30 درصد معلولان در مراکز شبانه روزی 'بی سرپرست و مجهول الهویه' هستند.
خبرنگار: کامیار اسماعیل پور **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
1922/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.