فرشته سلجوقی روز پنجشنبه در نشست تخصصی آسیب شناسی ازدواج کودکان در مشهد افزود: خراسان رضوی در حوزه طلاق طی سالهای متوالی رتبه نخست کشور را داشت اما ظرف دو سال اخیر در قالب برنامه ای منسجم تلاش شد این رتبه کاهش یابد و امروز رتبه استان به جایگاه پنجم کشور کاهش یافته است.
وی تاکید کرد: هرگونه توفیق در حوزه مقابله با آسیبهای اجتماعی منوط به حضور پررنگ و موثر تشکلهای غیردولتی است. آسیبها اگر مهار و مدیریت نشوند همه را در آتش خود می سوزاند بنابراین باید همه بخشها به ویژه دولتی شرایط را برای حضور و فعالیت بخش خصوصی و غیردولتی در این امور تسهیل کنند.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواداه استانداری خراسان رضوی در ادامه به موضوع ازدواج کودکان اشاره و بیان کرد: محرمانه محسوب شدن بسیاری از آمارهای مورد نیاز در حوزه کودکان در بخشهای حاکمیتی یکی از معضلات و چالشهای جدی است.
وی ادامه داد: ممکن است بسیاری از آمارها را به منظور جلوگیری از تشویش اذهان رسانه ای نکنیم اما چرا نباید اطلاعات در اختیار بخشهای مرتبط دولتی و خصوص فعال در این حوزه قرار نگیرد. حوزه هایی که برای اقدام و کاهش این آسیبها نیازمند آمار و اطلاعات صحیح و واقعی هستند. محدودیتها به حدی است که گاه آمارها در اختیار ما به عنوان متولی و بخش حاکمیتی نیز قرار نمی گیرد.
سلجوقی معضل بزرگتر را ناآشنایی مدیران دستگاههای اجرایی و سازمانهای دولتی در خصوص وظایف و مسئولیتهایشان در حوزه کودکان ذکر و بیان کرد: ازدواج امری مقدس است اما وقتی برای کودکان رخ می دهد تبدیل به آسیبی خطرناک می شود.
وی گفت: بر اساس یک پژوهش در هفت استان کشور، شرایط خراسان رضوی در بین آنها در موضوع ازدواج کودکان بدتر است. بر اساس آمار بهزیستی میزان کودک آزاری بسیاری اندک می باشد اما در همین آمار تعداد دختران خشونت دیده دو برابر پسران است.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواداه استانداری خراسان رضوی افزود: به گزارش ثبت احوال هفت دختر در این استان ازدواج زیر سن 13 سال داشته اند و ازدواج 27 پسر زیر 15 سال نیز ثبت شده است. باید تلاش شود این آسیبها به حداقل برسد.
700 سازمان مردم نهاد در خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد 50 درصد برای فعالیت در امور خیریه، 30 درصد در امور جوانان و بانوان، 10 درصد در امور فرهنگی اجتماعی و سه درصد به منظور فعالیت در حوزه امور زیست محیطی تشکیل شده اند. 75 درصد سمنهای خراسان رضوی در مشهد استقرار دارند. هدف از فعالیت سازمانهای مردم نهاد و واگذاری برخی امور به مردم است.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
1906/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.