فخرالدین دانش آشتیانی روز پنجشنبه در مراسم آغازین اردوی دانش آموزان عشایر دختر کشور در مشهد توسعه عدالت آموزشی را وظیفه همه مسئولان در وزارت آموزش و پرورش ذکر و بیان کرد: مسئولان بخشهای مختلف در آموزش و پرورش وظیفه ایجاد زمینه تعلیم و تربیت باکیفیت و ایجاد عدالت آموزشی را بر عهده دارند تا در نهایت دانش آموزان مناطق کم برخوردار پا به پای سایر دانش آموزان رشد کرده و به مدارج بالا برسند.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره توجه ویژه ای به موضوع ایجاد عدالت آموزشی داشته است. این امر از همان آغاز انقلاب اسلامی و توجه ویژه امام راحل به مستضعفان نمود داشته است. پس از ایشان هم رهبر معظم انقلاب به آموزش باکیفیت برای دانش آموزان بااستعداد مناطق محروم تاکید ویژه ای داشته اند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در سند تحول بنیادین نیز به موضوع تامین منابع مالی برای آموزش و پرورش مناطق محروم و هم در زمینه تربیت نیروهای کارآمد، توانمندسازی و مهارت آموزی این دانش آموزان و حمایتهای مادی و معنوی از آنها توجه ویژه ای شده است.
وی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم محمد بهمن بیگی که خدمات زیادی به تعلیم و تربیت دانش آموزان عشایری داشته و بنیانگذار تعلیم دانش آموزان عشایری بوده افزود: بر اساس بررسیهای انجام شده از دانش آموزان عشایری که توسط این شخصیت پرورش یافته و رشد کرده اند می توان دریافت که مرحوم بهمن بیگی آموزش و پرورش را بدون تغییر در مدل زندگی عشایر به آنها ارائه کرده است. امروز ما نیز اعتقاد داریم آموزش باید با زندگی دانش آموزان آمیخته شود.
او ادامه داد: آموزش و‌ کلاس فعال از دیگر موضوعات مدنظر این بزرگمرد عرصه تعلیم و تربیت دانش آموزان عشایری بود ضمن اینکه توجه ویژه به بحث انتخاب و گزینش معلمان عشایری نیز بسیار مورد تاکید مرحوم بهمن بیگی بود و با همین اعتقاد ضمن انتخاب معلمان از بین عشایر فاکتور شایستگی معلمان را اصلی ترین موضوع برای بکارگیری آنها می دانست زیرا اعتقاد داشت معلم تنها آموزش دهنده نیست بلکه فرد مورد اعتماد جامعه است که مورد وثوق مردم می باشد.
دانش آشتیانی گفت: ما هم امروز اعتقاد داریم اگر در آموزش و پرورش و در بکارگیری نیروها حساسیت نداشته باشیم و شایستگیها را در نظر نگیریم قطعا به نظام تعلیم و تربیت آسیب زده ایم.
وی افزود: امروز بسترهای بسیار خوبی در آموزش و پرورش عشایر وجود دارد. نشاط، شادابی و شوری که دانش آموزان این بخش به واسطه حضور در طبیعت دارند برگرفته از همین مدل زندگی است. گرچه در این مسیر سختیهایی هم وجود دارد اما اعتقاد دارم دانش آموزان عشایری به واسطه سبک زندگی خود درک بهتری از آموزشهای درسی و پرورشی دارند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: به عنوان نمونه در دوره متوسطه دوم قبولی 97،4 درصد دانش آموزان عشایری نشانگر استعداد و توانمندی آنها و معلمانشان است. ما نیز تلاش خواهیم کرد تمامی بسترهای لازم را برای رشد آموزشی این دانش آموزان فراهم کنیم گرچه قبول داریم فضاهای آموزشی مناسب برای آنها هنوز بطور کامل مهیا نشده اما تلاش خواهیم کرد این مشکل در آینده نزدیک برطرف شود.
وی گفت: امروز باید به دنبال این باشیم که شرایط معیشتی معلمان در مدارس عشایری ضمن جایگاه اجتماعی بالایی که دارند شرایط مطلوبتری داشته باشد تا در نهایت بتوانند افرادی کارآمد و مفید را به جامعه تحویل دهند.
هجدهمین دوره اردوی فرهنگی تربیتی دانش آموزان عشایر در دو بخش پسران و دختران به میزبانی مشهد از 14 تیر جاری آغاز شده است. در هر بخش دانش آموزان پسر و دختر 700 دانش آموز عشایر از 22 استان کشور شرکت دارند. برنامه های متنوع فرهنگی، تربیتی و کلاسهای آموزشی و مهارتی در این دوره چهار روزه برگزار می شود. اردوی کشوری دانش آموزان پسر برگزیده عشایر از 16 تا 19 تیر جاری در مشهد برگزار شد. اردوی دانش آموزان دختر نیز به مدت چهار روز ادامه دارد.
خبرنگار: توحید آرش نیا **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
4798/7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.