اعتراضات مردم به سیاستهای ددمنشانه رضاخان در مقابله با کشف حجاب که به قیام ماندگار در مقابله با رژیم منفور پهلوی تبدیل شد، با نام علامه بهلول گنابادی عجین شده و از این فرد به عنوان طلایه دار و مدافع راستین حجاب نام برده می شود.
اتکا به ارزشهای اسلامی و توان مردم و روحانیت از ارکان مهم ماندگاری قیام مردم در مقابله با کشف حجاب رضاخانی محسوب می شود.
سخنرانی قاطع علامه بهلول گنابادی در اجتماع زائران و مجاوران در مسجد گوهرشاد حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در مخالفت با سیاستهای ددمنشانه و ضد اسلامی رضاخان در کشف حجاب، نقش تاثیرگذار در مقاومت مردم در برابر اقدام های خصمانه و ضد دینی رضاشاه و عمال وی داشت.
به دنبال سیاستهای خصمانه و ضد ارزشی رضاخان در مقابله با تعالیم اسلام از جمله در جریان کشف حجاب، علامه بهلول گنابادی در مشهد مقدس از علما و مراجع اجازه گرفت که تجمع و گردهمایی مردم در مبارزه با کشف حجاب را رهبری کند.
وی نقش تاثیرگذار در بصیرت افزایی مردم این خطه داشت و از او می توان به عنوان یکی از ارکان قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب رضاخانی یاد کرد.
آنچه بهلول را اعجوبه روزگار کرد، زهد بی نظیر، استقامت بی مانند، ساده زیستی و ایمان خالصانه او بود و اینک مرقدی به نامش در گناباد برپا شده که افتخار خدمت به زائران ملک پاسبان رضوی را دارد.
ویژگی های منحصر به فرد وی و خدمات ارزشمند و بی منت به هم کیشانش از او شخصیتی ساخت که رهبر معظم انقلاب بهلول را شگفتی روزگار خواندند و فرمودند: این بنده صالح، مجاهد و پرهیزگار که عمر طولانی و پرماجرای خود را یکسره با مجاهدت و تلاش گذراند، یکی از شگفتی های روزگار ما بود.
بعد از دستگیری آیت ‌الله قمی و بی ‌توجهی دولت وقت به اعتراضات مردم، در حالی که حکومت تصور می‌کرد با دستگیری رهبر قیام، اعتراض علیه سیاستهای ضددینی رضاخان در مشهد به پایان رسیده، روحانی دیگری به نام محمد تقی گنابادی معروف به بهلول از خطبای مشهور کشور و خراسان در سال 1314 به روشنگری مردم و زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در صحن گوهرشاد حرم مطهر رضوی پرداخت و اعتراضات مردمی را به قیام ماندگار علیه رژیم پهلوی مبدل کرد.
شیخ بهلول در سخنرانی خود خواستار آزادی آیت الله قمی که در اعتراض به کشف حجاب رضاخانی به تهران رفته و دستگیر شده بود و همچنین متوقف شدن کشف حجاب شد.
دژخیمان رضاشاه که از این مساله به خشم آمده بود چند روز مسجد جامع گوهرشاد را به محاصره درآورده و بعد از آن حدود پنج هزار نفر از مردم، زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) را که سلاحی جز ایمان راسخ و نستوه نداشتند، به شهادت رساندند.
کامیون ‏های بسیار، اجساد زائران را برای دفن به خندق ‏های اطراف مشهد منتقل کردند و شیخ بهلول، که از این حادثه به طور معجزه آسا رهایی یافته بود، چند شب را در خانه پیرزنی در مشهد مخفی شد.
شیخ بهلول سپس با سفر مخفیانه به شهرهای اطراف مشهد، ضمن تشریح قیام علیه کشف حجاب و کشتار مردم توسط عمال رضاخان به روشنگری و بصیرت افزایی مردم پرداخت و بعد از سفر مخفیانه به افغانستان در این کشور دستگیر و بیش از 30 سال در آنجا زندانی و تبعید بود و مرارتهای بسیار برای دفاع از ارزش های اسلامی و پاسداری از فرهنگ عفاف و حجاب تحمل کرد.
وی پس از آزادی از زندان افغانستان به کشور مصر عزیمت کرد و طی یک سال و نیم اقامت در آن کشور از طرف جمال عبدالناصر رئیس جمهوری مصر به سمت رئیس بخش فارسی رادیو و تلویزیون مصر منصوب شده و در دانشگاه الازهر این کشور به تدریس پرداخت.
بهلول زمانی که در زندان بود به دلیل نداشتن حداقل امکانات، اشعاری را که می سرود به طور کامل حفظ می کرد و در این مدت 120 هزار بیت شعر سرود که 30 هزار بیت آن مربوط به حضرت زهرا (س) و قسمت قابل توجهی از آن نیز در وصف حضرت امام خمینی (ره) بود که به 'خمینی نامه' مشهور شد.
مقاومت و پایداری در دفاع از ارزشها و مقابله با مشکلات از خصوصیتهای مهم شخصیتی علامه بهلول گنابادی است که به طور شایسته میان مردم و نسل جوان شناخته نشده است.
علامه محمدتقی بهول گنابادی فرزند شیخ نظام الدین و نوه شیخ زین الدین بود که در سال 1279 هجری شمسی در روستای 'بیلند' شهرستان گناباد دیده به جهان گشود.
دروس حوزوی را در گناباد شروع کرد و در همین شهر با دختر مرحوم حاج محمد باقر نوه عمویش که از نوادگان شیخ محمدطاهر خزائی بود، ازدواج کرد.
بهلول در 6 سالگی به مکتب رفت و قرآن را نزد خاله پدر آموخت و در هشت سالگی حافظ کل قرآن شد و درسهای حوزه از ادبیات تا قوانین را نزد پدر آموخت و برای ادامه تحصیل راهی سبزوار شد و از آنجا به قم مهاجرت کرد و دروس سطح (رسائل و مکاسب) را نزد آیت الله آخوند ملاعلی معصومی همدانی فراگرفت.
وی سپس برای ادامه تحصیل به مشهد رفت و از محضر اساتید شاخصی چون مرحوم حاج ابراهیم سبزواری و حکیم حاج ملاهادی سبزواری دروس خارج فقه و اصول و فلسفه را فرا گرفت.
علامه شیخ محمدتقی بهلول گنابادی در هفتم مرداد ماه سال 1384 و در سن 105 سالگی در حالی که نه زن و فرزند و نه مال و منالی داشت از دنیا رفت، تا همه از وی به عنوان شگفتی روزگار یاد کنند.
مرقد علامه بهلول گنابادی در شهرستان گناباد مرجع همه دلدادگان و مدافعان ارزشهای اسلامی است.
21 تیرماه سالروز شهادت تعداد زیادی از مردم و معترضان به کشف حجاب رضاخان در مسجد جامع گوهرشاد به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است.
7545/2095/ 6053 خبرنگار: فهیمه نعمتی شهری ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.