محمت دوغان روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت سالگرد کودتای نافرجام 15 جولای در این کشور افزود: طی ماههای گذشته در منطقه تحولات و اتفاقات ناخوشایندی رخ داده و در این شرایط آشوب در منطقه کشورهای عربی به قطر که عضو شورای همکاری های خلیج فارس است پشت کرده اند.
وی اظهار کرد: آنان امروز در میان این بحران ها مشکل دیگری را ایجاد کرده اند و ما نمی توانیم سکوت کنیم.
وی گفت: در فرهنگ ما، وقتی کشوری نیاز به کمک دارد آن هم در شرایط قطر که همه کشورهای عربی علیه وی اقدام کرده اند، ما نمی توانیم به آن پشت کنیم و از قطر حمایت می کنیم.
دوغان افزود: قطر و سایر کشورهای عربی دوست ما هستند و توصیه می کنیم مشکل خود را به صورت دیپلماتیک حل کنند و ما هم آماده کمک در این زمینه هستیم.

* دوستان خود را در مواقع سختی می توان شناخت
وی با اشاره به کودتای نافرجام سال قبل در این کشور اظهار کرد: مردم ترکیه حمایت ایران از مردم و دولت ترکیه را در همان ساعات نخست کودتا هیچگاه فراموش نمی کنند و همان زمان دکتر روحانی طی تماس تلفنی با اردوغان اعلام کرد که دولت و ملت ایران این اقدام غیرقانونی و نامشروع را محکوم کرده و به حمایت خود از حکومت ترکیه و دولت منتخب مردم آن ادامه خواهد داد.
وی با بیان اینکه دوستان و برادران واقعی را در چنین مواقع سخت می توان شناخت، از ملت و دولت ایران سپاسگزاری کرد.
دوغان گفت: در جریان این کودتا ارتش ترکیه آسیب دید و تضعیف شد و مشکلات و مجادلاتی هم از نظر اقتصادی در پی این کودتا ایجاد شد که همه اینها موجب شد اقتصاد ترکیه آسیب ببیند.
وی افزود: در کودتای نافرجام سال گذشته ترکیه برخی کشورها نقش داشتند و رئیس جمهوری ترکیه هم موضوع را علنی اعلام کرد.
وی اظهار کرد: به طور مشخص نام کشوری را نمی توان برد اما می توان گفت 'فتح الله گولن' عامل اصلی این کودتا اینک در آمریکاست و با وجود پیگیری های متعدد حاضر به تحول او به ترکیه نشده اند و برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی به افرادی که در این کودتا نقش داشتند پناهندگی داده اند.
سرکنسول ترکیه در مشهد در زمینه پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا گفت: واقعیت آن است که اتحادیه اروپا بویژه آلمان در کنار کودتاگران قرار گرفته، ضمن آنکه آنان نمی توانند قدرت ترکیه را در منطقه انکار کنند و طی 10 سال گذشته تفاهم نامه هایی را که با اتحادیه اروپا داشته ایم پیگیری می کنیم و از حقوق خود چشم پوشی نخواهیم کرد.
وی با بیان اینکه ما به اتحادیه اروپا پشت نمی کنیم افزود: اگر شرایط مناسب باشد در دوره های مشخص مذاکراتی انجام می شود و در صورت حصول توافق این موضوع محقق می گردد.
وی با اشاره به راهپیمایی اخیر در این کشور اظهار کرد: این امر بیانگر آن است که در ترکیه بعد از کودتای نافرجام ، همچنان دموکراسی حاکم است بطوریکه رهبر حزب مخالف ترکیه 24 روز پیاده روی کرد و طرفدارانش هم در پشت او حرکت کردند و امنیت آنان هم تامین شد زیرا به اعتقاد ما هرکس حتی مخالف می تواند به صورت دموکراتیک حرف خود را بزند و نظرات آنان هم پیگیری می شود.

* کاهش حجم تجارت بین ایران و ترکیه
سرکنسول ترکیه در مشهد گفت: در زمینه فعالیت های اقتصادی بین ایران و ترکیه و توسعه روابط مشکلی نیست اما در سال های اخیر حجم تجارت بین 2 کشور کاهش یافته است.
وی افزود: هم اکنون موضوع افزایش حجم تجارت ترجیحی و کاهش تعرفه گمرگی بین 2 کشور بر روی 400 قلم کالا در دست پیگیری است که در صورت تصویب می تواند به رشد تجارت دو جانبه بیانجامد.
وی اظهار کرد: تاکید و خواست ما توافق برای تجارت آزاد به جای ترجیحی است اما همین اقدام هم قدمی موثر برای رسیدن به این سطح از روابط تجاری می باشد.
دوغان گفت: حجم تجارت ترجیحی که قبلا توسط روسای جمهوری 2 کشور بر افزایش آن تا 30 میلیارد دلار تاکید شده است، در جلسه اخیر گفته شد که تا 50 میلیارد دلار هم ظرفیت افزایش دارد.
وی افزود: چندی قبل نیز مرکز تجاری و بازرگانی مشترک بین ایران و ترکیه به وسعت پنج هزار متر مربع در تهران ایجاد شد که در آن امکان مذاکره تجار ترک و ایرانی فراهم شده است و این امر بیانگر اهمیت روابط اقتصادی ایران برای ترکیه است.

* منطقه تاریخی توس مشهد در حکم طلاست
وی همچنین در باره مشهد اظهار کرد: ارزش منطقه توس از نظر تاریخی و گردشگری در حکم طلاست و امروز نیازمند معرفی مناطق تاریخی و گردشگری مشهد در ترکیه هستیم.
وی گفت: ما با امکانات خود از این اماکن، تصاویری را تهیه و در صفحه فیسبوک خود به اشتراک می گذاریم.
دوغان با بیان اینکه زیارت بارگاه مطهر رضوی را به تمام گردشگران تاکید می کنیم افزود: بسیاری از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری شهر مشهد و خراسان رضوی از قبیل برج اخنگان و رادکان را کسی نمی شناسد و نیاز است در قالب مستند در ترکیه معرفی شود.
وی با بیان اینکه مشهد شهر مذهبی و دینی است، اظهار کرد: ساخت یک مقبره برای حاج بکتاش در روستای فوشنجان نیشابور ظرفیت دیگری است که برای ترک ها از جذابیت بسیار برخوردار است و می تواند به توسعه گردشگری بیانجامد.
وی ادامه داد: در راستای توسعه این مهم مهمترین گام در حوزه گردشگری، خواهر خواندگی شهرستان مالتپه استانبول با نیشابور در خراسان رضوی بود که طی ماه های گذشته انجام شد و این اقدام سرآغاز خوبی برای افزایش روابط فرهنگی و توریستی است.
دوغان با بیان اینکه توسعه گردشگری بین دو طرف با توجه به ظرفیت ها از جمله برنامه هاست، گفت: در این راستا افزایش نقاط سفر از طریق دفاتر گردشگری را در دست پیگیری داریم و انتظار است مشهد هم اقداماتی در این زمینه انجام دهد تا افزایش حضور گردشگران را در دو سو داشته باشیم.
وی بخش گردشگری خراسان رضوی را دارای ظرفیت های بسیار دانست و افزود: ترکیه در حوزه سرمایه گذاری در این بخش تاکنون وارد نشده است.
وی با اشاره به تاسیس یک شرکت ترک در خراسان رضوی طی چند ماه اخیر اظهار کرد: هم اکنون فعالان اقتصادی ترک با تجار خراسان رضوی تجارت می کنند اما ایجاد یک شرکت رسمی و سرمایه گذار ترک از اهمیت بسیار برخوردار است.
1906 / 6053 خبرنگار: فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.