اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی روز شنبه به نقل از حمیدرضا محمودی گزارش داد: نتایج بررسی کارشناسی نشان داد آسیبهای فراوان در فضاهای ضلع شمالی این عمارت ضرورت مرمت جامع آن را دو چندان می کند.
وی افزود: پس از انجام مراحل مستندنگاری، تهیه فیلم، عکس و نقشه های اجرایی اقداماتی نظیر مهار جرزها، استحکام بخشی نقاط تحتانی و فوقانی آسیب دیده، دوخت و دوز ترکهای محل تقاطع دیوارها، بازسازی عین به عین پوشش هشتی، مرمت پوشش مطبخ، مرمت آجرکاری خرند تحتانی و بام ضلع جنوبی فضاهای شمالی، مرمت سر در ورودی و اجرای مجدد اندود کاهگل بام و کف سازی فضاها با آجر در دستور کار قرار گرفت.
مدیر اداره میراث فرهنگی خلیل آباد گفت: عمارت تاریخی حاج ملاحسن وکیلی واقع در روستای هفت خانه طی سالیان متمادی در معرض عوامل تخریبی خارجی اقلیمی قرار گرفته که همین امر باعث بروز آسیبهای ساختاری بر پیکره آن شده است.
وی افزود: به همین منظور برای جلوگیری از تخریب بیشتر و حفظ یکپارچگی و تداوم عمر این اثر اقدام به مرمت جامع عمارت با همکاری و مشارکت شورا، دهیاری و خیرین روستا شده است. این بنا نمونه ای از معماری اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی در منطقه ترشیز بزرگ است که می توان از آن به عنوان معماری دوره گذار نام برد.
او ادامه داد: اکثر بناهای فاخر منطقه سبک معماری مشابهی دارند که می توان از نمونه های احیا شده به خانه علمی بردسکن و دانش کاشمر اشاره کرد. روستای هفتخانه در هفت کیلومتری جنوب شهر خلیل آباد واقع است.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.