رضا شجاعی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: حداقل رشد تولید در صنایع معدنی استان مربوط به ظروف چینی با تولید 4.9 هزار تن و 2.3 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل و حداکثر رشد تولید مربوط به مقاطع فولادی با تولید 174 هزار و 779 تن و فولاد خام با تولید 233 هزار و 661 تن در مجموع با رشد 45.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است.
وی اظهار کرد: رشد صنایع معدنی در سال گذشته نیز در اکثر رشته ها اتفاق افتاده به طوری که حداقل این رشد در تولید لوله و پروفیل به میزان 89 هزار و 700 تن معادل 1.3 درصد نسبت به سال قبل از آن و حداکثر رشد در تولید سیمان به میزان چهار میلیون تن با 25 درصد افزایش نسبت به سال 94 بود.
وی گفت: تاکنون برای یکهزار و 560 واحد صنایع معدنی در این استان پروانه بهره برداری صادر شده که با سرمایه گذاری 47 هزار میلیارد ریال و اشتغال 43 هزار و 415 نفر مشغول فعالیت هستند.
شجاعی افزود: امسال طبق برنامه ریزی انجام گرفته و اجرای طرح های صنایع معدنی با سرمایه گذاری 40 هزار میلیارد ریال، برای چهار هزار نفر در این بخش اشتغال ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: هم اکنون 6 پروانه بهره برداری از معدن طلا با وسعت 55 کیلومتر مربع، تولید سالانه 222 هزار تن، ذخیره قطعی سه میلیون تن و اشتغال 186 نفر در استان وجود دارد که از این تعداد یک معدن غیرفعال می باشد.
وی اظهار کرد: همچنین پنج پروانه اکتشاف از معدن طلا در خراسان رضوی وجود دارد که مرحله اولیه اکتشاف آنها انجام شده و نقاط امیدبخش طلا در منطقه خواف نیز شناسایی شده که اکتشاف آن در مرحله تکمیلی قرار دارد.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: پروانه بهره برداری از معدن فیروزه این استان هم در سال 1382 به اسم شرکت تعاونی محلی با 342 عضو صادر شد.
وی افزود: در سال 82 مجوز میزان برداشت از معدن فیروزه 15 تن در سال بود که از سال 90 مجوز این میزان برداشت افزایش یافت و به 46 تن در سال رسید که این میزان برابر با ظرفیت پروانه این معدن می باشد.
وی اظهار کرد: در شهر تاریخی توس، مجوزهای بهره برداری از معادن شن و ماسه وجود داشت که به دلیل عدم رعایت مسائل زیست محیطی، سلب صلاحیت شدند.
شجاعی با اشاره به اینکه تاکنون 36 مجوز بهره برداری از معادن شن و ماسه در خراسان رضوی صادر شده است، گفت: هم اکنون 164 پروانه اکتشاف از معادن، 74 مجوز گواهی کشف با ذخیره 52 میلیون تن، 838 پروانه بهره برداری از معادن با استخراج اسمی 143 هزار تن در سال و سرمایه گذاری چهار هزار و 106 میلیارد ریال و اشتغال برای 9 هزار و 241 نفر در این استان وجود دارد.
وی افزود: براساس برنامه ریزی انجام گرفته امسال باید حدود یکهزار نفر اشتغال در حوزه معدن خراسان رضوی ایجاد شود که این میزان با افزایش ظرفیت بهره برداری و استخراج از معادن، افزایش صدور پروانه بهره برداری و اکتشاف و فعال کردن معادن تعطیل مسیر خواهد شد.
وی با اشاره به تشخیص 39 نقطه امیدبخش معدنی در منطقه سنگان خواف اظهار کرد: براساس مطالعات اولیه طلا، سرب و مس عمده مواد معدنی شناخته شده در این نقاط هستند.

* ژئوتوریست در معادن فیروزه، طلا و نمک استان کلید خورد
نایب رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی نیز به خبرنگاران گفت: پدیده ژئوتوریست از ظرفیت های گردشگری وابسته به معادن است که می تواند ارزش افزوده و اشتغال قابل توجه در این استان ایجاد کند.
غلامرضا نازپرور افزود: اکنون در معادن فیروزه نیشابور، طلای طرقبه و نمک سلطان آباد متقاضی برای بهره برداری از ظرفیت ژئوتوریست وجود دارد که می توان به استناد ماده 112 قانون معادن از این ظرفیت بهره گرفت.
وی اظهار کرد: 2 هزار و 900 نفر شامل زمین شناس، مهندس معدن و متالوژ عضو این سازمان هستند که حدود یک سوم از این تعداد پروانه اشتغال در حوزه اکتشاف و بهره برداری معدن دارند.
وی با اشاره به دستاوردهای سازمان نظام مهندسی معدن گفت: شمار مسئولان فنی پاره وقت این سازمان رشد قابل توجهی داشته و از 175 نفر در سال 94 به 327 نفر در سال گذشته رسیده است.
نازپرور افزود: خراسان رضوی با برگزاری 9 دوره کلاس ایمنی در سال گذشته بیشترین دوره ایمنی را در کشور در مقطع کارشناسی و کارگری برگزار کرده است که 213 نفر در این دوره ها شرکت کردند.
وی اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی دارای 13 عضو متالوژ بود که این تعداد در سال 95 به 108 نفر رسید.
وی کار اکتشاف در حوزه معدن را بسیار پرخطر و استقبال از سرمایه گذاران در این بخش را اندک دانست و گفت: از هر 100 اکتشاف معدنی پنج فقره به بهره برداری می رسد لذا باید در زمینه اکتشاف مشوق های لازم ایجاد شود.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.