سید جواد حسینی روز سه شنبه در نشست شورای راهبردی جمعیت خراسان رضوی افزود: 36 هزار شغل سال 1394 در این استان ایجاد شد و این تعداد پارسال به 97 هزار شغل رسید.
وی ادامه داد: پارسال 16 هزار و 580 مورد طلاق در خراسان رضوی ثبت شد که با توجه به 17 هزار 166 واقعه طلاق سال ماقبل شاهد روند کاهشی این پدیده هستیم.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: درصد طلاق در دوره عقد نیز طی پارسال 28.7درصد از کل طلاقها بوده که هرچند بالا است اما در مقایسه با سال ماقبل که 36 درصد بود کاهش یافته و نشاندهنده روند رو به رشد آگاهی زوجهای جوان می باشد.
وی در ادامه به کاهش تعداد تولد در خراسان رضوی نیز اشاره و بیان کرد: یکی از دلایل این امر بالا رفتن سن ازدواج است. هم اکنون تفاوت سن ازدواج و سن آمادگی برای ازدواج برای دختران 10 سال و پسران 15 است.
حسینی افزود: این دوره ریاضت جنسی می تواند یکی از عوامل کاهش باروری باشد که در نهایت به کاهش رشد جمعیت می انجامد و البته بحرانهای دیگری را نیز در پی خواهد داشت که باید در شورای راهبردی جمعیت بررسی شود.
وی فعالیت شورا راهبردی جمعیت را در چارچوب سیاستهای جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری ذکر و بیان کرد: جمعیت یک مقوله فرابخشی است که در مسائل امنیتی بسیار تاثیرگذار می باشد و باید با انسجام و هماهنگی توسط دستگاههای مختلف پیگیری شود.
معاون استاندار خاسان رضوی در ادامه به شاخصه های مهم جمعیتی خراسان رضوی نیز اشاره و بیان کرد: تعداد جمعیت در این استان هشت درصد جمعیت کل کشور و نیز تراکم جمعیتی در خراسان رضوی از تراکم جمعیتی میانگین کشور بالاتر است.
وی گفت: 52 درصد جمعیت خراسان رضوی در مشهد زندگی می کنند. یک میلیون و 100 هزار نفر در 13 شهرستان و 25 بخش محروم سکنا دارند. این ترکیب موزائیکی و پیچیده نشانگر ویژگیهای جمعیتی استان و توزیع نامتقارن جمعیت در این پهنه است.
حسینی افزود: همچنین جمعیت خراسان رضوی سیال است زیرا سالانه 27 میلیون زائر به این استان سفر می کنند و از این نظر در کشور صاحب رتبه نخست می باشد.
معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: این استان علاوه بر برخورداری از گروههای مختلف قومی محل زندگی 320 هزار تبعه خارجی می باشد که 30 هزار نفر آنان فاقد برگه هویت بوده و 70 هزار نفر نیز بطور غیرمجاز اقامت دارند.
خراسان رضوی شش میلیون نفر جمعیت در سطح 28 شهرستان، 70 بخش، 72 شهر، 164 دهستان و سه هزار و 340 روستا دارد. حدود یک میلیون 700 هزار نفر از جمعیت این استان ساکن روستاها هستند.
خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
3221/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.