حجت الاسلام علی اکبر نوایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: صرف اینکه یک مسلک یا دین الهی باشد کفایت نمی کند زیرا مردم نیز باید آنرا بپذیرند تا کارآمدی پیدا کند. پیامبران برای تبلیغ امر الهی زور و شمشیر نداشتند، دین الهی هم این امور را نمی پذیرد و طبق آیه قرآن' لا اکراه فی الدین' زیرا اگر مردم یک اندیشه الهی را نپذیرند کارآمدی ندارد.
وی ادامه داد: از ابتدای کار پیامبران الهی ارتباط آنها با مردم بوده است و به زبان مردم سخن می گفتند تا بتوانند آنها را با عقاید خود همراه کنند. پیامبران دعوت می کردند و هر کس خواست ایمان می آورد و هر کس نمی خواست به دعوت آنها کافر می شد.
معاون حوزه علمیه خراسان گفت: جبر و تحمیل در کار پیامبران نبوده است بلکه راه را نشان مردم می دادند و بر روی گرایش مردم و اعتماد به مردم و به حساب آوردن آنها تکیه می کردند. در تاریخ هر جا مردم پیامبران را قبول نکردند آنها نتوانستند حکومت تشکیل دهند چنانکه حضرت نوح، حضرت موسی و عیسی(ع) نتوانستند حکومت تشکیل دهند.
وی افزود: مردم نقش مشروعیت بخشی ندارند بلکه نقش کارآمدی و مقبولیت بخشیدن دارند. در نظام الهی مردم نمی توانند همانند تفکر سکولار بگویند همجنسگرایی رواج داشته باشد و امر ذاتا ناروا با خواست مردم روا نمی شود.
حجت الاسلام نوایی ادامه داد: مشروعیت الهی ربطی به مردم ندارد بلکه نقش کارآمدی دارد اگر مردم نیامدند امر مشروع الهی پیاده نمی شود و به مرحله اجرا نمی رسد.
وی گفت: پیامبر اسلام 13 سال در مکه بود و چون مردم نیامدند نتوانست حکومت تشکیل دهد و مجبور شد به جایی برود که با او همدل باشند و ائمه(ع) هم چون مردم پای کار نبودند نتوانستند حکومت تشکیل دهند چنانکه غیبت امام زمان(عج) نیز بخاطر عدم آمادگی مردم است.
معاون فرهنگی و اجتماعی حوزه علمیه خراسان افزود: امام خمینی(ره) نیز در سال 57 فرمود به پشتوانه این ملت دولت تعیین می کنم، میزان رای ملت است و مجلس در راس امور است چون نماد و عصاره انتخاب مردم است و امام علی(ع) نیز فرمود اگر مردم در صحنه نبودند نمی آمدم و در جای دیگری فرمود حضور مردم آنقدر زیاد بود که باعث شد لباس تنم پاره شود و حسن و حسین(ع) زیر دست و پا له شوند.
وی ادامه داد: هیچ نظامی در جهان مانند ایران اسلامی برای انتخاب و نظر مردم اهمیت قائل نیست و بالاترین مشارکتها هم در امور مختلف توسط مردم ایران انجام می شود اما همین آمریکا که حرف از دموکراسی می زند با سران سعودی که اهمیتی برای نظر مردم خود قائل نیستند رقص شمشیر می کند و از آنها حمایت اما کشور ما را متهم به بی اعتنایی به خواست مردم می کند.
او گفت: حضور و نقش مردم در نظام اسلامی نمادین، تشریفاتی و ابزاری نیست بلکه یک حضور و مشارکت بدون اجبار و اثرگذار است چنانکه حضور با شکوه مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس، یوم الله 22 بهمن، 13 آبان یا انتخابات بدون اجبار و با مشارکت همه گروهها و اقوام دینی و مذهبی انجام می شود.
کانال تلگرام ایرنا خراسان رضوی به نشانی telegram.me/irnamashhad برای دسترسی و دریافت سریع و فوری به اخبار منتخب در همه حوزه های خبری و تصویری فعال است.
خبرنگار: مصطفی نخعی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7507/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.