امید جهانخواه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رصد لحظه ای کالاهای وارداتی و صادراتی و امکان استعلام وضعیت آنها از گمرک موجب افزایش توانایی سازمان های بازرسی کننده و ناظر برای کشف قاچاق شده است.
وی بیان کرد: در دولت یازدهم اجرای سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرکات استان تکمیل شد که در کنار بهره گیری از هوش مصنوعی عملیات مبارزه با قاچاق در خراسان رضوی وارد مرحله جدیدی شد.
وی افزود: جدا از سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد گمرک، گمرکات استان تجهیزات خوبی را در چهار سال گذشته به خدمت گرفته اند که از جمله آنها مجموعه ایکس ری های (چمدانی - کامیونی) و همچنین سگ های موادیاب به عنوان ابزارهای کنترلی در گمرکات تابعه ستاد نظارت بر گمرکات خراسان رضوی است.
وی بیان کرد: این ابزارهای کنترلی شرایط مطلوبی را رقم زده است به گونه ای که ترانزیت کالا سرعت گرفته و کارها آسان تر شده و در حوزه مقابله با قاچاق مواد مخدر آثار قابل ملاحظه ای داشته است.
جهانخواه اظهار کرد: اکنون پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد در استان مجهز به دستگاه ایکس ری می باشند که این دستگاه ها از نوع ایکس ری کامیونی و ایکس ری چمدانی است و با وجود آنها دیگر نیازی به بازدید فیزیکی از ورود و خروج کالا نیست و تصویر کالاها از طریق این دستگاه اسکن شده و محتویات هر بسته قابل مشاهده است.
وی با اشاره به آمار کشفیات مواد مخدر در گمرکات خراسان رضوی گفت: کل کشفیات سال گذشته در حوزه مواد مخدر 61 هزار و 793 کیلوگرم انواع مواد مخدر و مقادیر مواد پیش ساز آن است
استان خراسان رضوی پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و 2 بازارچه مرزی در تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد.
کشورهای هدف صادراتی خراسان رضوی به ترتیب افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و کشورهای آسیای میانه هستند و سیمان، مواد غذایی و زعفران عمده ترین کالاهای صادراتی این استان را تشکیل می دهد.
7489/6012 خبرنگار: میترا عبداللهی **‌انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.