مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در این گردهمایی گفت: نیمی از این استان با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک آن در منطقه نیمه بیابانی قرار دارد و نیازمند توجه ویژه است.
هادی باقری با بیان اینکه عوامل اصلی بیابان زایی شامل عوامل محیطی و انسانی می باشند افزود: با تلاش های انجام شده وضعیت برخی شهرستان های خراسان رضوی تغییر کرده و در زمینه بیابان زدایی اقدامات ارزشمند انجام شده است.
وی اظهار کرد: عدم مشارکت مردم در این زمینه و جامع نگر نبودن طرح ها از جمله مشکلاتی است که باید رفع گردد.
وی گفت: در شهرستان های تربت جام، تایباد، تربت حیدریه و گناباد طرح های مختلف با مشارکت نهادهای ملی و بین المللی انجام شده است.
باقری با بیان اینکه پروژه جامع منابع طبیعی در حوزه آبخیزداری در شهرستان های بردسکن، کاشمر و بجستان در حال اجراست، افزود: زمینه فعالیت صندوق توسعه منابع طبیعی در خراسان رضوی نیز طی 2 سال گذشته فراهم شده و تا پایان تیر ماه صندوق توسعه منابع طبیعی که هدف آن جوامع محلی است در این استان راه اندازی می شود.
وی اظهار کرد: واگذاری اقدامات حفاظتی، مرتع و جنگل به عرصه نشینان از دیگر رویکردهایی است که در خراسان رضوی به صورت جدی دنبال شده است.
وی گفت: اتخاذ رویکردهای پژوهشی برای انجام طرح های مطالعاتی در زمینه بیابان زدایی از دیگر رویکردهایی است که در این سازمان به صورت جدی دنبال می شود.
مسئول نمایندگی مقام معظم رهبری در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: بیش از هزار آیه قرآن کریم و بسیاری از احادیث مختلف به موضوع زمین و نگهداری از آن اختصاص دارد.
حجت الاسلام سید محمد حسینیان فرد افزود: مبارزه با بیابان زدایی از جمله مواردی است که در مبانی دینی به آن اشاره شده است.
وی با بیان اینکه باید عمل گرایی در زمینه نگهداری و حراست از زمین مد نظر مسئولان قرار گیرد، اظهار کرد: عمران و آبادی زمین نیز از جمله مواردی است که در مبانی دینی ما مورد تاکید قرار گرفته و بر همین اساس آحاد مختلف مردم نباید از آن غفلت کنند.
بر اساس مصوبه کنوانسیون جهانی مقابله با بیابان زدایی سازمان ملل متحد 27 خرداد ماه مصادف با 17 ژوئن به عنوان روز جهانی مقابله با بیابان زدایی نامگذاری شده است.
کنوانسیون جهانی مقابله با بیابان زدایی سازمان ملل متحد در سال 2017 شعار سرزمین ما، خانه ما، آینده ما را انتخاب کرده است.
7498 / 6053 خبرنگار: توحید آرش نیا ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.