بلای خانمانسوز اعتیاد و شعله ور شدن آتش زیر خاکستر آن از آلونکهایی آغاز می شود که محل خرید و فروش مواد مخدر و عامل نگونبختی خانواده ها است. به اذعان بسیاری از دست اندرکارن حوزه مبارزه با مواد مخدر برای ریشه کنی اعتیاد در جامعه باید تبر به ریشه آن زد و این ریشه و بن چیزی جز فروشندگان مواد مخدر و مراکز توزیع و فروش نیست.

* مهر و موم 800 مرکز تهیه و توزیع مواد مخدر در حاشیه شهر مشهد
جانشین سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: 92 درصد جرائم مرتبط با مواد مخدر در این کلانشهر مربوط به منطقه حاشیه آن است بطوری که تاکنون هشت مرکز آلودگی کلان و 278 مرکز جزئی آلودگی به مواد مخدر در این منطقه شناسایی شده و برای پاکسازی در دستور کار است.
مهدی خدابخشی افزود: فروشندگان مواد مخدر و روانگردان در حاشیه شهر به معضلی جدی تبدیل شده بودند لذا طرح ارتقا امنیت اجتماعی و مبارزه با فروشندگان مواد مخدر از پارسال در دستور کار پلیس، دادستانی، سپاه پاسداران و بسیج در مشهد قرار گرفت.
وی به همگرایی و همدلی بین نهادهای حاکمیتی مشهد در حوزه شناسایی معتادان و خرده فروشان مواد مخدر، اقدام میدانی و مراقبت پس از جمع آوری و درمان در جریان اجرای این طرح اشاره و بیان کرد: در چارچوب اجرای طرح پاکسازی مناطق حاشیه شهر و برخورد با توزیع کنندگان مواد مخدر پارسال 800 مرکز فروش در حاشیه شهر مشهد پلمب شد.
جانشین سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب مشهد ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون نیز 36 مرکز خرده فروش مواد مخدر در مناطق قاسم آباد، کاظم آباد و خواجه ربیع شناسایی و پلمب شد. برنامه امسال دادسرا تداوم طرح جمع آوری معتادان متجاهر، فروشندگان مواد مخدر و شناسایی و بازدید از عطاریهای سطح شهر است.
وی گفت: آسیب عطاریها نیز در مشهد جدی است. هفته پیش 500 هزار عدد قرص ممنوعه از یک عطاری در منطقه قاسم آباد مشهد کشف و ضبط شد. این قرصها شامل ترامادول، کپسولهای دست ساز لاغری، قرصهای مخدر و قر های سقط جنین بودند.

* جمع آوری هفت هزار معتاد متجاهر
جانشین سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب مشهد همچنین از جمع آوری هفت هزار معتاد متجاهر از مناطق حاشیه این شهر طی پارسال تاکنون خبر و ادامه داد: 6 هزار معتاد متجاهر پارسال از حاشیه شهر جمع آوری و به کمپ ترک اعتیاد منتقل شدند.
وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون نیز هزار و 471 معتاد در مراکز اقامت اجباری برای ترک پذیرش شدند که 281 نفر از این تعداد زن هستند.
خدابخشی ادامه داد: هم اکنون هزار و 414 نفر در مراکز ترک اعتیاد در مشهد در حال مداوا هستند. یک مرکز دولتی اقامت اجباری معتادان متجاهر در مشهد ویژه زنان و یک مرکز ویژه مردان با ظرفیت نگهداری 800 نفر فعال هستند. با این حال با هدف ایجاد ظرفیت بیشتر، با بخش خصوصی قرارداد منعقد شده و سرریز معتادان جمع آوری شده در مراکز خصوصی نگهداری می شوند.
وی گفت: طرح پاکسازی مناطق حاشیه شهر و برخورد با توزیع کنندگان مواد مخدر با مرکزیت دادستانی و همکاری بسیج و نیروی انتظامی مشهد با جدیت دنبال می شود.

* مختل شدن چرخه اعتیاد با محو مراکز خرده فروشی
فرمانده انتظامی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اقدام به مهر و موم مراکز عرضه و فروش مواد مخدر از طرحهای خوب و موفقی بوده که با همکاری دادسرای مشهد با جدیت دنبال می شود.
سرهنگ محمد بوستانی افزود: تا پیش از اجرای این طرح بخاطر بکارگیری شگردهای مختلف توسط خرده فروشان مواد مخدر برای ممانعت از ورود پلیس به مراکز عرضه و فروش و ایجاد موانعی در این مراکز برای دیررسیدن پلیس امکان برخورد قاطع با خرده فروشان وجود نداشت.
وی ادامه داد : آنها با ایجاد موانعی در آلونکهای خود مانع زود رسیدن پلیس به محل می شدند و از این فرصت برای نابودی مواد استفاده می کردند لذا پس از دستگیری آنها به دلیل نبود ادله کافی و موضوع جرم از لحاظ قانونی و قضائی امکان دستگیری و برخورد با آنها وجود نداشت.
فرمانده انتظامی مشهد گفت: با ورود دستگاه قضا و دادسرای مشهد به این موضوع و اجرای طرح مهر و موم مراکز فروش مواد مخدر در مناطق مختلف شهری به خصوص در حاشیه شهر از پارسال توفیقات خوبی در این زمینه به دست آمده است.
وی به رضایت بالای شهروندان از اجرای این طرح اشاره و بیان کرد: اعتیاد با افزایش جرم و جنایت ارتباط مستقیم دارد و بیش از 50 درصد جرائم به نواعی با اعتیاد به صورت مستقیم و غیرمستقیم مرتبط هستند.
سرهنگ بوستانی افزود: قاچاقچیان، خرده فرشان و معتادان سه ضلع چرخه اعتیاد هستند و خرده فروشان به عنوان واسطه بین قاچاقچی و معتاد نقش مهمی در تکمیل این چرخه دارند لذا با از بین بردن این لایه واسط چرخه اعتیاد مختل می شود.
سکونتگاههای غیررسمی یا حاشیه با گستره ای شامل 13 درصد از مساحت مشهد 32 درصد جمعیت این کلانشهر را در خود جا داده اند. بالغ بر یک میلیون و 200 هزار نفر در 66 پهنه حاشیه شهر مشهد ساکن هستند. سکونتگاههای غیررسمی به مناطقی گفته می شود که مهاجرین روستایی و محرومان جامعه شهری را در خود جای داده و خارج از برنامه ریزی رسمی و قانونی توسعه شهری بطور عمده بدون مجوز در درون یا خارج از محدوده قانونی شهرها به وجود آمده اند. فقدان سند مالکیت رسمی، محرومیت از خدمات و زیرساختهای شهری از شاخصها این مناطق است. شرایط حاکم بر اینگونه نواحی در بروز ناهنجاریهای اجتماعی بسیار مساعد است.
42 درصد جمعیت کشورهای در حال توسعه در سکونتگاههای غیررسمی زندگی می کنند. بر اساس گزارش سازمان ملل سکونتگاههای غیررسمی(حاشیه نشینی) چالش اصلی هزاره سوم معرفی شده بطوری که در جهان از هر شش نفر یک نفر در سکونتگاههای غیررسمی زندگی می کند.
گزارشگر: ندا جواهرفر **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.