دکتر شیما نصراله الحسینی روز شنبه به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فرد بیماری که مجبور به مصرف دارو در ماه رمضان است، قبل از هر چیز باید با پزشک معالج خود مشورت کند زیرا اثربخشی بسیاری از داروها، ارتباط مستقیمی با مصرف به موقع آن در زمان معین دارد.
وی گفت: بارداری، شیردهی و برخی بیماری ها مانند فشارخون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخم های گوارشی، اختلالات کلیوی، بیماری های اعصاب و روان و آسم همگی از شرایط جسمی هستند که فرد ملزم است پیش از هر اقدام، با پزشک خود در خصوص روزه گرفتن و نیز نحوه مصرف دارو مشورت کند.
دکتر نصراله الحسینی افزود: بیماران مبتلا به بیماری انسدادی ریوی و صرع نیز با توجه به خطر تغییر دوز دارو در ایام روزه داری، باید مشاوره کاملی با پزشک معالج و یا داروساز در خصوص بازگشت حملات تشنجی صرع و حملات آسم انجام داده و توصیه های لازم را دریافت کنند.
وی در خصوص بیماران دیابتی نیز گفت: هر چند روزه داری برای برخی از مبتلایان به دیابت، بنا به تشخیص پزشک معالج، می تواند مفید باشد، اما تغییر خودسرانه دوز دارو و رژیم غذایی در برخی دیگر می تواند بسیار خطرناک باشد.
نصراله الحسینی با بیان اینکه روزه داری در سه ماهه نخست و سوم بارداری باید بر اساس مشورت پزشک صورت گیرد، افزود: در ماه های نخست بارداری که سلول های جنین در حال شکل گیری است روزه داری می تواند بر رشد عمومی جنین تاثیر منفی گذارده و در سه ماهه سوم نیز بخش عمده انرژی جنین از قند خون مادر تامین می شود که روزه داری می تواند منجر به تجزیه چربی های بدن مادر و تولید ترکیبات کتونی شده و به سیستم عصبی جنین آسیب برساند.
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با زیرپوشش داشتن تربت حیدریه، زاوه و مه ولات، به 350 هزار نفر جمعیت این سه شهرستان در جنوب استان خراسان رضوی خدمات می دهد.
مرکز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121/5132
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.