به گزارش ایرنا، خانواده زندانیان به تبع ارتکاب جرم سرپرست خود مجازات جرم ناکرده را تحمل می کنند و با اینکه نقشی در ارتکاب جرم نداشته اند ناخواسته علاوه بر رنج دوری سرپرست، از تامین حداقل های زندگی ناتوان بوده و گاهی دچار فقر مالی، فرهنگی و بهداشتی می شوند.
خانواده های زندانیان همچنین مجبور به تحمل انگ بزهکاری و نگاه های تحقیر آمیز دیگران هستند که این موارد مسیر زندگی و سرنوشت آنها را تغییر می دهد.
بسیاری از پسران این خانواده ها به خاطر کمک به هزینه خانواده از تحصیل باز می مانند، دختران با خواستگاران پشیمان روبرو می شوند و مادران به عنوان سرپرست خانوار قادر به تامین هزینه های زندگی نیستند.
اینجاست که وظیفه همه سازمان ها و نهاد ها حمایتی سنگین تر می شود چرا که حمایت های مادی، معنوی، فرهنگی و بهداشتی به این قشر نه تنها موجب کاهش جرم شده بلکه کاهش مشکلات و آسیب های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.
مشکلاتی که اگر راه حلی برای آن نیابند، شاید نقطه آغازی برای تکرار بزه فرزندان و گسترش بسیاری از آسیب های اجتماعی دیگر در جامعه شود.
در این راستا انجمن حمایت از زندانیان می تواند پشت و پناه هزاران نفر گرفتار بزه سرپرست خانواده باشد و با اقدام حمایتی در مسیر استحکام خانواده زندانیان قدم بردارد.
همسر یکی از زندانیان که شوهرش به دلیل ارتکاب جرم در زندان است به خبرنگار ایرنا گفت: مدتهاست از طریق کارگری خرج زندگی خانواده را تامین می کنم و تمام تلاشم تامین نیازهای تنها دخترم است.
مهسا.ص با بیان اینکه درآمدم تنها برای نیازهای اولیه زندگی کفاف می دهد افزود: با پول اندکی که از طریق یارانه و کمک وابستگان دریافت می کنم، اجاره خانه را پرداخت می کنم و مطمئن هستم اگر مشکل و شرایط خاصی پیش آید توانایی مالی نخواهم داشت.
وی با بیان اینکه همسرش در ارتباط با مواد مخدر در حبس به سر می برد اظهار کرد: با مشکلات اقتصادی که گریبانگیر ما هست نمی دانم چگونه آینده خود و فرزندم را تامین کنم.
وی با اشاره به کمک های انجمن حمایت از زندانیان گفت: دخترم مریض بود که به لطف خدا و حمایت این انجمن اینک در سلامت کامل است و همچنین با کمک آنها توانسته ام خانه ای کوچک برای خود اجاره کنم.

* انجمن حمایت از زندانیان 350 خانواده را تحت حمایت دارد
مدیر عامل انجمن حمایت از زندانیان مشهد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به رشد 25 درصدی خانواده های تحت حمایت این انجمن افزود: هم اکنون تعداد این خانواده ها به 350 خانوار رسیده که سالانه حدود
چهار میلیارد و 500 میلیون ریال به آنها کمک می شود.
هوشنگ شریف نژاد گفت: توانمند سازی خانواده زندانیان با آموزش فنی و حرفه ای، فراگیری حرفه و ایجاد فرصت های شغلی برای همسران و فرزندان زندانیان مهمترین برنامه های این انجمن است.
وی افزود: انجمن حمایت از زندانیان موسسه خیریه و عام المنفعه است که بخشی از هزینه های آن از طریق کمک های مردمی و بخشی نیز از طریق فعالیت های اقتصادی تامین می شود.
وی اظهار کرد: انجمن حمایت از زندانیان با هدف کاهش آسیب های اجتماعی و کاهش وقوع جرم اقدام به کمک از طریق پرداخت مستمری، تامین هزینه های تحصیلی و درمانی می کند و با تهیه لوازم منزل و سبد کالا به مناسبت های مختلف از خانواده زندانیان حمایت می نماید.
شریف نژاد گفت: در سال گذشته چهار هزار و 600 فقره مراجعه به این انجمن صورت گرفت که پس از بررسی، بسیاری از آنها مستحق دریافت مستمری شناخته شدند و برخی نیز برای برخورداری از خدمات حمایتی به مراجع ذیصلاح معرفی گردیدند.
وی افزود: اعضای این انجمن هفته ای 2 روز از خانواده مددجویان دلجویی می کنند و برخی با معرفی این انجمن تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار می گیرند.
بدون شک مشکلات خانواده زندانیان به تنهایی توسط انجمن حمایت از زندانیان حل و فصل نخواهد شد و رفع مشکلات آنها همکاری تمام دستگاههای ذیربط و خیرین را می طلبد.
پنجم خرداد ماه، به پیشنهاد سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور و بر اساس تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان روز ملی حمایت از خانواده زندانیان یا روز نسیم مهر نامگذاری شده است.
7495 / 6053 خبرنگار: حسین عباسی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.