هر رای ایرانیان در انتخابات حلقه ای از زنجیره همگرایی امتی است که با وحدت خود و هدایت رهبری، انقلاب اسلامی را شکل دادند و با رای حداکثری به جمهوری اسلامی 'آری' گفتند؛ انتخابات 29 اردیبهشت ماه 96 نیز آزمونی دیگر فرا روی ملت سرافراز ایران اسلامی است.
بی تردید می توان ارزشمندترین دستاورد انقلاب اسلامی را مردم سالاری دینی با تاثیرگذاری راهبردی آن بر عرصه بین الملل و پرچمداری یک ملت برای ایجاد تمدن اسلامی دانست که طی چهار دهه به غنای ادراک جامعه نسبت به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی مبتنی بر مردم سالاری دینی افزوده است.
ملتی که با یک ایدئولوژی، مکتب و فرهنگ خاص، نظامی مبتنی بر جمهوریت و اسلامیت را شکل داده اند و مردم سالاری در ایران را مقید به اسلام می دانند و ثبت حضور خود در انتخابات را یک تکلیف شرعی به حساب می آورند.
در چنین نظامی مرجع اصلی قدرت مردم هستند؛ آنان در انتخابات از میان افرادی که برای مدیریت کشور وارد عرصه رقابت شده اند بر اساس عقل و منطق خود بهترین گزینه را برمی گزینند و نقش سیاسی خود را در تعیین مشی کشور برای سالهای آینده به منصه ظهور می رسانند.
مردم سالاری در نظام جمهوری اسلامی تعیین کننده حد و حدود قدرت دولتها است لذا با افزایش بینش سیاسی مردم که در نتیجه فعالیت رسانه ها و افزایش سطح آگاهی عموم نسبت به حقوق شهروندی محقق شده عرصه انتخابات به نمایش گسترده ای از قدرت مردم ایران در انتخاب دولتها تبدیل خواهد شد.
در چنین فضایی رقابتی پرشور بین نامزدها در تبیین برنامه ها و خطی مشی خود برای مدیریت آینده کشور شکل گرفته و میزان آگاهی مردم نسبت به وضعیت موجود کشور و برنامه ها برای اصلاح امور یا تقویت بخشهای مختلف افزایش یافته که بی تردید تاثیر زیادی در میزان مشارکت مردم در انتخابات دارد.
مشارکت حداکثری مردم در مهمترین رویداد سیاسی ایران برای انتخاب رئیس جمهوری از چند جهت اهمیت فوق العاده ای دارد که نخستین تاثیر حضور مردم برای این همه پرسی نقش مهم و راهبردی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و سیاستگذاری جوامع بین المللی بر این مبنا است؛ زیرا کشورهای زیادی چشم به تصمیم ها و جهت گیریهای ایران در عرصه سیاسی و اقتصادی دوخته اند.
از جهت دیگر نظامی که مهمترین هدفش تمدن سازی اسلامی و تکیه گاهش مردم است، اقتدار و حقانیت خود را با حضور پرشور مردم در انتخابات به عنوان مهمترین رویداد سیاسی یک نظام به نمایش می گذارد و قدرت چانه زنی خود را در عرصه بین المللی در بخشهای مختلف افزایش می دهد.
حضور حداکثری مردم در انتخابات از سوی دیگر کشور را پس از چهار دهه از شکل گیری نظام جمهوری اسلامی در مقابل قدرتهایی که سعی در نابودی آن داشته اند بیمه و دشمن را از تلاش برای دلسرد کردن مردم از نظام جمهوری اسلامی مایوس می کند.
مشارکت حداکثری مردم ایران در انتخابات پیش رو نشاندهنده بلوغ سیاسی و حاکمیت دموکراسی دینی بر جامعه است. هرچه میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات در قیاس با دوره قبل رشد بیشتری داشته باشد باورمندی مردم نسبت به تاثیر رای خود برای آینده کشور و دغدغه ملی برای پایداری نظام را به منصه ظهور می رساند.
از جهتی دیگر و بنا به گفته رهبر معظم انقلاب اسلامی حضور پرشور مردم در انتخابات تضمین کننده امنیت کشور است زیرا مردم به عنوان رکن رکین نظام مبتنی بر مردم سالاری دینی حضورشان را در صحنه تثبیت می کنند و خود را آماده صیانت از مرزهای جمهوری اسلامی نشان می دهند.
در هفته های اخیر برگزاری مناظره های رسانه ای، سخنرانی نامزدها، نظرسنجیها و در مجموع تبلیغات و فضاسازیهای سیاسی که در تمام نقاط کشور از طریق رسانه ها و شبکه ارتباطات جمعی شکل گرفت شور انتخاباتی را به اوج رسانده، حریمهای انتقادناپذیر را شکسته و رقابت را بین گروههای سیاسی و رای دهندگانی که انتخاب خود را بر مبنای شعارها و برنامه ها تنظیم کرده اند به نقطه حساس کشانده است.
در این چارچوب فعالیتهای نامزدها برای جلب آرا معنا و مفهوم ویژه ای پیدا کرده و در نتیجه آن شور و شعور انتخاباتی افزایش یافته است تا مردم به دو شیوه اعتماد به نامزدهای انتخاباتی یا متقاعد شدن از سخنان و برنامه های آنان بهترین فرد را برگزینند.
در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا که امروز 29 اردیبهشت 96 در سراسر کشور برگزار می شود؛ 56 میلیون و 410 هزار و 234 نفر در ایران واجد شرایط رای دادن هستند.
خبرنگار: میترا عبداللهی **تنظیم کنند: حسین کریم زاده* انتشاردهنده: فرشته دریس
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.