محمد هادی ضیایی مهر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رشد هشت درصدی حمل بار در این مرز، به خاطر سرمایه گذاری های مطلوب در توسعه زیرساخت ها شامل توسعه ایستگاه سرخس، افزایش خطوط مبادله، ارتقای ظرفیت تعویض بوژی و تقویت خطوط پارکینگ بوژی ها، احداث چندین سایت تخلیه و بارگیری و بهبود نسبی شرایط در مبادی تخلیه به ویژه بندر عباس بوده است.
وی اظهار کرد: راه اندازی قطارهای مستقیم ترانزیتی سرخس – بندرعباس و بالعکس نیز کاهش 18 درصدی مدت حضور واگن های کشورهای حوزه آسیای مرکزی در شبکه ریلی کشور و در پی آن بیش از 10 میلیارد ریال صرفه جویی ارزی و جلوگیری از خروج ارز بیشتر را به دنبال داشته است.
عمده کالاهای صادراتی در مرز ریلی سرخس شامل سیمان، سنگ آهن و پودرآلومینیوم به مقصد ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان بوده و دانه ‌های نباتی و روغنی، غلات، کنجاله و پنبه از جمله کالاهای وارداتی از کشورهای آسیای مرکزی می باشد.
بیشترین بار ترانزیت از مبادی کشورهای آسیای مرکزی را نیز محموله هایی نظیر کودشیمیایی، گوگرد خام، پنبه و مواد سوختی تشکیل می دهد.
ضیایی مهر ضمن تاکید بر تامین واگن کافی برای صادرات کالا در شبکه ریلی استان گفت: تولید کنندگان کشور می توانند از ظرفیت راه آهن خواف - هرات برای صادرات کالا به افغانستان تا نقطه صفر مرزی این کشور استفاده کنند و راه آهن خراسان آماده هرگونه همکاری با صادر کنندگان کشور در این مسیر و مسیر ریلی سرخس می باشد.
از مجموع 10 هزار کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی ایران، هزار و 400 کیلومتر و معادل 14 درصد در استان خراسان رضوی قرار دارد.
3221 / 6053 خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.