دبیر همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان و معنویت در مراسم افتتاحیه این همایش گفت: 285 مقاله به این همایش ارسال شد که پس از داوری، 73 مقاله برای ارائه انتخاب شدند.
مه دخت پورخالقی با بیان اینکه پنج دوره همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان و معنویت در شیراز برگزار شده بود، اضافه کرد: محل ششمین همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان و معنویت با موضوعات ادبیات کودک و نوجوان، معنویت در دین، روانشناسی، فرهنگ عامه و اسطوره‌شناسی، تصویرگری، نظریه و نقد ادبی و ترویج حفظ محیط زیست به مناسبت رویداد مشهد 2017 به این شهر منقل شد.
وی ادامه داد: روش تحقیق و نقد ادبیات کودک و نوجوان از مهمترین دستاوردهایی است که توسط پژوهشگران و هنرمندان عرصه ادبیات در این همایش مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.
دبیر علمی همایش با تأکید بر لزوم حمایت از فعالیت‌های علمی انجام گرفته در حوزه‌ ادبیات کودک و نوجوان، خاطرنشان کرد: در این همایش، بخش ویژه‌ پژوهش در نظر گرفته شده که در آن از پایان‌نامه‌های برتر دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری تقدیر می‌شود.

*** معنویت در ادبیات کودکان موجب زلالی نفس می شود
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز نیز در این همایش افزود: ورود تذهیب نفس در ادبیات ایجاد کننده یک اتفاق هنری فاخر خواهد بود که اثر ادبی ماندگاری را به جا خواهد گذاشت.
کاووس حسن لی با بیان اینکه پیش از این، پنج همایش با موضوعات نقد و نظریهی ادبیات کودک و نوجوان در دانشگاه شیراز برگزار شده‌، اظهار کرد: ادبیات کودک باید به کودک ژرف اندیشی بیاموزد و قدرت درک موضوع را به وی بدهد چرا که بازسازی اخلاق و پرورش انسان متعالی از مهمترین وظایف ادبیات است.
حسن لی با انتقاد از نظام حاکم بر آموزش و پرورش بیان کرد: مدارس و دانشگاههای کشور نظام رقابتی و کنکور پردازی را ملاک خود قرار داده اند و جز نمره به موضوعات دیگر مانند اخلاق و عرفان توجهی ندارند.
شاعر و نویسنده کتابهای کودک و نوجوان نیز در حاشیه این همایش به خبرنگار ایرنا گفت: هنوز به شرایط ایده آل در حوزه ادبیات تفکر و فلسفه برای کودک و نوجوان نرسیده‌ایم و باید برای رشد در این حوزه از حالت سئوال و جواب درسی خارج و به سمت کاربردی تر شدن آموزش برویم.
مصطفی رحماندوست با بیان اینکه باید تمهیداتی اندیشیده شود تا شبکه های اجتماعی پلی به طرف کتاب ها بزنند، تصریح کرد: باید از فرصت های این فضا برای تشویق کودکان و نوجوانان برای خواندن کتاب استفاده شود و به آنها آموخت که فضای مجازی به هیچ عنوان جایگزین کتاب نیست.
وی با پایین دانستن سرانه مطالعه کشور خاطر نشان کرد: این مشکل برای تمام گروه های سنی جدی است و اگر راه حلی برای آن اندیشیده نشود جامعه به سمت یک سطحی شدن پیش خواهد رفت.
پژوهشگران، نویسندگان، منتقدان و نگارگران داستان های کودکان و نوجوانان سراسر کشور در این همایش که فردا ( سه شنبه) نیز ادامه دارد،‌به بیان دیدگاهها و نظرات خود می پردازد.
کلانشهر مذهبی مشهد در سال 2017 میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در آسیا انتخاب شده است .
7495/6012خبرنگار: حسین عباسی **‌انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.