کارگران بارها و بارها در تاریخ انقلاب اسلامی نیز اثبات کرده‌اند که همانند نیروهایی بی ادعا همیشه در صحنه های انقلاب برای موفقیت نظام از هیچ کوششی فروگذار نکرده و به وی‍ژه در سنگر تولید و خودکفایی نقش بایسته خود را ایفا کرده اند.
***کارگران اهرم های اقتصاد مقاومتی
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: بدون تردید کارگران به عنوان نیروی مولد و از مهمترین فعالان اقتصادی و اجتماعی جامعه محسوب می شوندبه طوریکه آنان در راستای تولید محصولات داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی تاثیر مستقیمی دارند.
محمود احمدی با بیان اینکه اهمیت نقش کارگر در روند توسعه‌ کشورهای جهان به گونه‏ ای است که یک روز را در تقویم جهانی به خود اختصاص داده است،‌ افزود: به فرموده امام (ره )حیات یک ملت مرهون کار و کارگر است چرا که آنان به عنوان ستون فقرات جامعه هستند و بدون وجود آنها اقتصاد فلج خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه امروزه کارگران، کارفرمایان و دولت اضلاع یک مثلث و شرکای اجتماعی یکدیگر هستند خاطر نشان کرد: پیشرفت در عرصه تولیدو اشتغال لازمه تعامل صحیح و جامع این سه ضلع با یکدیگر است و بی شک هرچه سه ضلع کارگر، کارفرما و دولت تعامل بیشتری با یکدیگر داشته باشند با همدلی و همزبانی بیشتر در جهت رفع مشکلات و چالش های حوزه کار و تولید با یکدیگر همکاری خواهند کرد.
احمدی از تلاش دولت برای بازگشایی برخی کارخانجات خبرداد و گفت: به عنوان مثال با پرداخت تسهیلات با سودهای کم تلاش شده است تا این واحدهای صنعتی به چرخه اقتصاد برگردند اما هزینه شدن برخی از این تسهیلات در محل نامناسب، موجب شده است همچنان برخی از واحدهای صنعتی بسته بمان.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بدون شک اشتغال کارگران بزرگترین دغدغه دولت نیز هست ادامه داد: همکاری و همدلی کارفرمایان و کارگران در جریان مقابله با تحریم اقتصادی کشور منجر به ظهور و بروز نقشه راه همیشگی تولید کنندگان شده و حماسه اقتصادی تحت عنوان اقتصاد مقاومتی را خلق می کند .
وی گفت: امروز بیش از هر زمان به وحدت و همدلی نیازمندیم تا در مسیر رشد و توسعه اقتصادی حرکت به سمت افزایش تولید، کاهش بیکاری، کاهش تورم و افزایش مصرف کالای داخلی گام قرار گیریم و در این راه اصلاح مقررات، تسهیل در انجام امور، برقراری توازن میان نیروی کار و سرمایه و ممانعت از توسعه نامتوازن باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

**سخت کار می کنیم و سخت پول می گیریم
یکی از کارگران جوان که در یک ساختمان در حال احداث در مشهد مشغول کار بود،‌ نیز نا گفت: از دوران کودکی در کنار درس، به سختی کار می کردم ولی بیشتر کار فرمایان یا پولی به ما نمی دانند و یا بعد از چند ماه کار کردن برای فرار از بیمه ما را از کار اخراج و نفرات جدیدی را انتخاب می کردند و این شرایط به گونه ای رقم خورده که تا اکنون حتی یک ماه هم برای من بیمه رد نشده است.
احمد زارع که درس خود را در دوران دانشگاه به دلیل مشکلات مالی رها کرده است ،‌بیان کرد: من متاهل هستم و باید خرج همسر و سه فرزند خود را بدهم به همین دلیل از ادامه تحصیل انصراف دادم تا بتوانم با کار بیشتر از پس مخارج زندگی برآیم.
وی اظهار کرد: طبق قانون روز کارگر برای کارگران تعطیل رسمی است اما باید بگویم که ما تعطیلی نمی خواهیم چرا که تعطیلی و بیکاری در کار ما زیاد است بلکه خواهان آنیم که قوانین حمایتی از کارگران به کاملی اجرا شود.
وی که به خاطر آفتاب سوختگی چهره ای تیره داشت اظهار کرد: کارفرمایان در اکثر اوقات شرایط سختی پیش رویمان قرار می دهند در صورت پذیرش کارگر دستمزد حداقلی وزارت کار راهم به ما نمی دهند. امیدواریم مسئولان اقدامی برای برخورد با کارفرمایانی که قوانین را رعایت نمی کنند داشته باشند تا وضعیت کارگرانی مانند من سازماندهی شود.

***معیشت و امنیت شغلی بزرگ ترین دغدغه کارگران
نماینده تشکل کارگری خراسان رضوی مهمترین دغدغه کارگران را تامین امنیت شغلی و در نتیجه امنیت معیشتی دانست و گفت: تامین شغل و امنیت شغلی و معیشتی، محوری‌ترین خواست جامعه کارگری است ولی در حال حاضر کارگران قراردادی از این نظر در مضیقه و نگرانی هستند و نمی‌توانند به درستی برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند.
علی ابوی با اشاره به آسیب پذیر بودن این قشر از جامعه اظهار کرد: جامعه کارگری با مشکلات متعددی از جمله بحران بیکاری، نبود امنیت شغلی، قراردادهای موقت، پائین بودن دستمزدها و شکاف میان درآمد و سبد هزینه زندگی مواجه است که امیدواریم با تغییرات مناسب در قوانین مربوط به کار توسط مجلس شورای اسلامی در بهبود شرایط آنها گام برداشته شود.
وی در مورد اصلاح قانون کار اظهار داشت: هر قانون با طی زمان و تغییرات حادث شده در جامعه و وضع اقتصاد، نیاز به بازنگری دارد که این بازنگری باید با حضور نمایندگان دولت، کارفرمایان و کارگران باشد تا دیدگاهای این گروههای ذینفع تامین شود زیرا اگر بنا است اصلاحی در قانون انجام شود، بهترین شیوه، جمع‌آوری دیدگاه های هر سه گروه کارگر، کارفرما و دولت است.
ابوی بزرگترین خواسته کارگران را تداوم و استمرار در مشاغلی دانست که حالت پروژه ای ندارند و بیان کرد: کارگران خواهان این هستند که پس از گذراندن دوره آزمایشی در این گونه مشاغل استخدام شوند و دیگر دغدغه اشتغال نداشته باشند.
11 اردیبشهت به عنوان روز جهانی کارگر نامیده شده است.
60127495حسین عباسی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.