محمد عرفانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سازمان محیط زیست و دستگاه قضایی در این زمینه پیگیر حل و رفع وضعیت کشف رود هستند اما همکاری همه دستگاهها امری لازم است.
وی به آغاز فصل کشت و تاکید بر ضرورت جلوگیری استفاده از آب آلوده کشف رود در آبیاری زمینهای کشاورزی اشاره و بیان کرد: باید همه ارگانها پای کار بیایند و از تداوم تهدید سلامت مردم با تولید و فروش محصولات آلوده جلوگیری کنند.
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: روزانه حجم زیاد فاضلاب به کشف رود سرازیر می شود و به رغم پیگیریها، برخوردهای قضایی و قهری همچنان این تخلیه در برخی بخشها و حوزه ها ادامه دارد.
وی گفت: از مهمترین فاضلابهایی که به کشف رود تخلیه می شود فاضلاب شهرک چرم شهر با بار آلودگی بالا و آغشته به فلزات سنگین است که حجم آن روزانه معادل سه هزار مترمکعب می باشد.
عرفانی افزود: در کنار این وضعیت تخلیه روزانه 300 تانکر فاضلاب معادل حدود چهار هزار مترمکعب در مسیر کشف رود نیز مساله ای نگران کننده است.
وی ادامه داد: اگر قرار باشد آبی از محل کشف رود در اختیار کشاورزان قرار گیرد باید با استقرار شبکه انتقال و مدیریت آب به فروش رفته انجام شود.
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: گرچه پارسال دو تصفیه خانه التیمور و خین عرب با ظرفیت روزانه 160 هزار مترمکعب در مشهد افتتاح شد اما پساب این دو تصفیه خانه نیز به کشف رود باز می گردد و دوباره در آب آلوده این رودخانه به استفاده کشاورزان می رسد.
وی افزود: شهرک صنعتی توس نیز با فعالیت 900 واحد صنعتی فاضلاب صنعتی خود را به تصفیه خانه بیولوژیک پرکند هدایت می کند.
عرفانی ادامه داد: بر این اساس روزانه 6 هزار مترمکعب فاضلاب صنعتی این شهرک به کشف رود تخلیه می شود بنابراین تکمیل تصفیه خانه شهرک صنعتی توس نیز از دیگر ضرورتهاست.
وی گفت: دستگاهها و مجموعه های متعددی در وضعیت نابسامان امروز کشف رود مسئولیت داشته و دخیل هستند. در مجموع بالغ بر 20 هزار میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی وضعیت کشف رود و انجام مسئولیت دستگاه های مختلف تقاضا شده است.
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بدون اشاره به اطلاعات بیشتر افزود: بخش محدودی از این مبلغ تخصیص یافته اما همچنان ضرورت دارد تا با تخصیص اعتبار لازم اولویتهایی از جمله ساماندهی فاضلاب شهرک صنعتی چرم شهر، فاضلابهای تانکری و نیز ساماندهی مراکز بازیافت اطراف کشف رود و تخلیه دیگر فاضلابها به کشف رود صورت گیرد.
کشف رود از رودخانه های فصلی مشهد و از جمله منابع آبیاری مزارع اطراف این شهر است که برای کشاورزی استفاده می شود.
شعبه ای از کشف رود از کوههای هزار مسجد و شعبه دیگر آن از کوههای بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد می گذرد. این رود 290 کیلومتری که تنها یادی از پرآبی آن در خاطره ها مانده، از غرب به شرق جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل خاتون به رودخانه هریرود می پیوندد و از آنجا به بعد رود تجن نام گرفته و به سمت ترکمنستان ادامه یافته و در ریگزارهای کشور همسایه فرو می رود.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.