امین رضایی‌اردانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار داشت: از یک سال گذشته گروه ما دغدغه این را داشت که به سراغ اسطوره‌های تاریخ کشور خودمان برویم، اسطوره‌هایی مثل خسرو و شیرین.

کارگردان و نویسنده نمایش «بیستون می‌تازد» افزود: متاسفانه اکنون در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که تاریخچه کشور خودمان را فراموش کردیم و اکنون فکر می‌کنم که باید با یک نگاه تازه و مدرن این تاریخ را بازشناسی کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم. متاسفانه بچه‌های ما بیشتر دغدغه‌ اسطوره‌های غربی را دارند و کمتر با سعدی، حافظ و فردوسی آشنایی دارند.

رضایی اردانی با اشاره به اینکه یک‌سال پیش نگارش نمایشنامه «بیستون می‌تازد» را شروع کرده است، گفت: تفکر اصلی ما تحلیل شخصیت خسرو بود چراکه شخصیت خسرو در کتاب‌های مختلف با نگاه‌های متفاوتی بیان شده، ما تمام این اطلاعات را در کتاب‌های مختلف بازشناسی کردیم و کمی به داستانی که خودمان دوست داشتیم تغییر دادیم.

وی با اشاره به اینکه نمایش خیلی فضای انتزاعی دارد، گفت: فضای درونی شخصیت‌ها نمایش را برحسب مونولوگ‌هایی بیشتر نوشتیم که شخصیت‌های درونی و فضای شخصی آدم‌ها است.  فرهاد داستان ما مردی است که با قهرمان دنیا امروز متفاوت است، قهرمان دنیای امروز ما فردی است ساکت که حرف نمی‌زند اما عمل می‌کند، مناظره خسرو و فرهادی که ما در داستان داریم مناظره، سکوت فرهاد است با خودش.

کارگردان و نویسنده نمایش «بیستون می‌تازد» تصریح کرد: داستان این نمایش محوریت رابطه پدر و پسری است که پدر می‌خواهد از پسرش مردی جنگجو بسازد و پسر به مخالفت می‌پردازد اما شکست می‌خورد و سرخورده شده و کودک درونش را می‌کشد. قهرمان در هر زمان متناسب با حال نویسنده متفاوت نشان داده شده است، مثلاً خسرو و شیرین نظامی‌، عاشق و معشوق‌ هستند که در انتها می‌میرد و شیرین نظامی یک قاتل است که همسر قبلی خسرو را می‌کشد.

وی عنوان کرد: قهرمان دهه 40-50 افرادی مثل فردین و بهروز بوده‌اند که آدم‌های قشر پایین جامعه بامرام و کمک‌کننده مردم هستند و اکثرا در پایان قصه‌ها می‌میرند. بعد از هامون ما دیگر قهرمان نمی‌بینیم، برای همین تصمیم گرفتم فرهادی خلق کنم که علاوه بر قهرمانی در سکوت به مبارزه با خسرو بپردازد.

رضایی‌اردانی بیان کرد: زمانی که شما به خلق تراژدی می‌پردازید باید فضایی را خلق کنید که وابسته به دنیای امروز باشد وگرنه کسی این داستان را از شما نمی‌پذیرد. در بحث جامعه‌شناسی منظور از مخاطب افرادی هستند که در شهر زندگی می‌کنند و زمانی فعالیت خودم را آغاز می‌کنم که در ارتباط با یک اسطوره ایرانی حرفی جهانی بزنم.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 619993
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.