سیدجواد حسینی روز یکشنبه در نشست کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات خراسان رضوی افزود: افزایش آگاهیها، کاهش بی اعتمادی و نارضایتی این جمعیت می تواند در تشویق آنان به مشارکت در انتخابات موثر باشد.
وی ادامه داد: در این چارچوب شرح اهمیت حضور و مشارکت حداکثری در پای صندوقهای رای، میزان اثرگذاری افراد و تبیین ابعاد شرعی ضرورت حضور در انتخابات و وضعیت حساس کشور مهم است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: برگزاری انتخابات شفاف و پاسخگویی به شبهات احتمالی این گروه، از دیگر اقدامات است و متولیان باید بگونه ای دقیق و قانونی عمل کنند تا جای هیچ ابهام و تردیدی باقی نماند.
وی همچنین اطلاع رسانی به موقع و صحیح، قرار گرفتن در مقام پاسخگویی و برگزاری نشستهای خبری را از سوی دستگاهها موثر توصیف و بیان کرد: باید همه دستگاهها با رویکرد مشارکت حداکثری در راستای وظایف و جمعیت مخاطبان به این امر ورود یافته و گزارشی از اقدامات خود به کمیته اطلاع رسانی ارائه کنند.
حسینی انتخابات را عامترین سطح مشارکت عمومی توصیف و بیان کرد: انتخابات هر چند نخستین سطح مشارکت سیاسی اما فراگیرترین آن، عالیترین مظهر حضور مردم در عرصه سیاسی و مهمترین مجرای تحقق حاکمیت مردم است.
وی افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران مردمسالار، نظام حاکمیت بر سرنوشت خویش و برخاسته از مردم و پاسخگو در برابر آنان است.
رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی ادامه داد: به همین خاطر انتخابات بهترین امکان برای بیان موافقت، نارضایتی و حرکت به سوی بهبود و تکامل تدریجی است.
وی گفت: از این رو صندوق رای و انتخابات را باید مقدس شمرد زیرا به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی موجب فخر جمهوری اسلامی ایران است.
حسینی افزود: انتخابات در جمهوری اسلامی ایران کارکردهای بسیاری دارد که از جمله آنها 'مجرای تحقق حاکمیت مردم، چرخش نخبگان و دگرگونی، افزایش احساس مسئولیت نظام در مقابل خواست جامعه، افزایش آگاهیهای سیاسی و اجتماعی مردم، رقابت تشکلهای موجود و خنثی سازی توطئه ها و تهدیدهای دشمنان' است.
وی ادامه داد: قانونگرایی و حرکت بر مدار قانون باید مبنای عمل مجریان، ناظران و دست اندرکاران انتخابات قرار گیرد. ضرورت این امر علاوه بر اعتقاد به موضوع، شناخت و آگاهی نسبت به آن است تا علاوه اینکه خود مجریان بر مبنای قانون عمل کنند سایر دست اندرکاران را نیز بیش از پیش به این امر ترغیب نمایند.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: برای برگزاری مطلوب انتخابات باید اصولی از جمله قانونگرایی محور قرار گیرد. فرمانداران و بخشداران در برگزاری انتخابات وظیفه مستقیم دارند و باید این اصول را مبنای عمل قرار دهند.
وی استفاده از اندوخته های سازمانی، دانش افراد و فرمانداریها را برای بهبود عملکردها و رفع نواقص کار در برگزاری بهتر انتخابات موثر توصیف و بیان کرد: در همین چارچوب اقدام به آسیب شناسی انتخابات گذشته و استفاده از تجربه های موجود کرده ایم.
حسینی افزود: مستندسازی تمامی مراحل انتخابات نیز به منظور مقابله با مواردی که شبهه شکل می گیرد و انتقال تجارب برای برگزاری بهتر سایر انتخابات از دیگر اصول است ضمن آنکه برگزاری انتخابات سالم بیشترین دغدغه مجریان انتخابات است و در تمامی مراحل اصل سلامت بر همه اصول و فرآیندها اولویت دارد.
وی عدالت انتخابات و برخورداری همه نامزدها از فرصتهای برابر و حق برابر برای همه مردم در رای را از دیگر اصولی دانست که در کنار شفافیت انتخابات در برگزاری مطلوب آن اثر مستقیم دارد و مبنای عمل دست اندرکاران است.
رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی ادامه سرعت و دقت در انتخابات را از دیگر اصول ذکر و بیان کرد: باید تلاش کرد به سرعت بر اساس زمانبندی به ویژه در اعلام نتایج عمل شود. در این دوره مقرر شده انتخابات شوراها در تعدادی از شهرها تمام الکترونیکی برگزار شود و در خراسان رضوی نیز هشت شهر مشمول این روش هستند.
وی ادامه داد: این دوره انتخابات از جمله معدود انتخاباتی است که همه جناحها و گروههای سیاسی در آن حضور دارند در عین آنکه نقش فضای مجازی در تهییج مردم برای شرکت در انتخابات و سرنوشت سیاسی افزایش می یابد.
حسینی گفت: 53 حزب رسمی، 96 کانون صنفی بازنشستگی، 68 کانون صنفی تخصصی و 893 تشکل غیردولتی دارای مجوز و رسمی در این عرصه در خراسان رضوی حضور دارند که خود بر ارتقا مشارکت اثر قابل توجه دارد.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
1906/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.