علیرضا رشیدیان روز چهارشنبه در حاشیه آغاز مراسم رسمی کار بازسازی مناطق زلزله زده خراسان رضوی در روستای دوقلعه براشک در جمع خبرنگاران افزود: در زلزله 6 ریشتری که چهارشنبه هفته گذشته چهار شهرستان مشهد، سرخس، فریمان و تربت جام را متاثر کرد، پنج هزار و 779 خانه روستایی در 137 روستا بین 30 تا 100 درصد آسیب دیدند.
وی با بیان اینکه هنوز برآورد قطعی از خسارت ناشی از زلزله بدست نیامده است، گفت: خسارت زلزله در حوزه دام و طیور خراسان رضوی پایین بود و در بخش کشاورزی نیز خسارت ناشی از این زلزله بسیار کمتر و قابل مقایسه با خسارت ناشی از سرما نیست.
رشیدیان با یادآوری پرداخت تسهیلات 200 میلیون ریالی برای هر واحد آسیب دیده از زلزله گفت: پیشنهاداتی در حوزه مسکن، کمکهای بلاعوض برای تامین امکانات و اسباب اولیه زندگی، بناها و تاسیسات عمومی، حوزه های کشاورزی و دامداری، اشتغال روستاییان آسیب دیده از زلزله تهیه شده و امروز در حضور رئیس بنیاد مسکن و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نهایی می شود تا به صورت یک لایحه به دولت رفته و در اولین جلسه هیات دولت به تصویب برسد.
وی اظهار کرد: از محل منابع استان، اعتبارات بنیاد مسکن و کمک دستگاه های اجرایی کار بازسازی و امدادرسانی در مناطق زلزله زده آغاز شد و تاکنون شرایط و امکانات اسکان موقت برای زلزله زدگان ایجاد شده است و نیروهای سپاه نیز در حال تامین سرویس بهداشتی و امکانات استحمام برای زلزله زدگان هستند.
استاندار خراسان رضوی گفت: بنیاد مسکن به کمک امکانات دستگاه های دیگر مانند اداره راهداری، ارتش و سپاه؛‌و ماشین آلات لازم را برای انتقال مصالح به روستا تامین می کند و در صورت مشارکت و همراهی مردم خانه های آسیب دیده تا قبل از فصل سرما بازسازی می شود.
رشیدیان تاکید کرد: بازسازی بخش های زیربنایی مثل آب، برق، راه و تلفن در روستاهای زلزله زده هم به دستگاه های مربوطه ابلاغ شده و دستگاه ها در حال پیگیری این موضوع هستند.
وی گفت: طرح هادی روستایی در 137 روستای خسارت دیده از زلزله در خراسان رضوی همزمان با کار بازسازی آنها اجرا می شود و با همکاری دستگاه های زیربنایی و خدماتی اصلاح شبکه آب، برق و تلفن این روستاها نیز انجام می شود.
عملیات بازسازی خانه های زلزله زده به صورت همزمان در چهار شهرستان تربت جام، مشهد، سرخس و فریمان امروز( چهارشنبه )‌ با حضور معاون وزیر کشور، استاندار خراسان رضوی و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شد.
زلزله 6 ریشتری چهارشنبه هفته گذشته در سفید سنگ خراسان رضوی به وقوع پیوست که بر اثر آن یک نفر جان باخت و 40 نفر مجروح شدند.
7489/ 6012 خبرنگار: میترا عبداللهی **‌انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.