محمد بخشی محبی عصر جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون حجم ذخیره آب در پشت این سد به 30 میلیون متر مکعب رسیده است.
وی بیان کرد: این میزان در مدت مشابه پارسال 19 میلیون متر مکعب بود که امسال این میزان حدود 70 درصد افزایش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: این افزایش نتیجه انجام اقدامات بازگشایی و رفع تصرف رودخانه های بالادست سد است که در یکسال گذشته با جدیت دنبال شده است.
بخشی محبی با بیان اینکه باغداران این منطقه و سمن های دوستدار طبیعت نقش مهمی در این اقدامات داشتند، افزود: ورودی آب به این سد هم اکنون هزار لیتر بر ثانیه است درحالی که این میزان در بازه زمانی مشابه سال گذشته تنها 300 لیتر بود.
وی افزود: این سد که بخشی از آب شرب مشهد را تامین می کند در غرب مشهد واقع شده و بر اساس مصوبات شورای حفظ حقوق بیت المال و قانون توزیع عادلانه آب، عملیات رفع تصرف از بستر آن صورت گرفته است.
معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد ادامه داد: روستاهای بالادست سد ارداک دارای مشکلات بهداشتی است و از آنجا که آب ورودی به سد ارداک از این روستاها عبور می کند چنانچه مشکلات بهداشتی ناشی از نگهداری دام و دفع غیر اصولی زباله توسط نهادهای متولی و کمیسیون سلامت و امنیت غذایی رفع نشود، آب موجود در سد استانداردهای لازم بهداشتی را نخواهد داشت.
ارداک، یک سد خاکی با هستهٔ رسی است که در 70 کیلومتری شمال غرب مشهد قرار دارد و در چهاردهم فروردین سال 1392 به بهره‌برداری رسیده است.
این سد با هدف مهار، کنترل، ذخیره و تنظیم جریان‌های دایم و فصلی رودخانهٔ ارداک در محل تلاقی دو آبراههٔ اصلی ˈآبقدˈ و ˈمیانمرغˈ به نام دوآبی ایجاد شده است.
خبرنگار : ندا جواهرفر ** منتشر کننده: علی اصغر ایزدی
7505/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.