برخی از آنان بر این باورند که رسانه ها در غفلت اجتماع نسبت به این امر نقش داشته اند و می توان گفت تاکنون در این خصوص دچار کم کاری های سهوی شده اند.
مدیر مسئول هفته نامه نوید خراسان با تاکید بر ضرورت جبران این سهل انگاری از سوی رسانه ها و نشریات، به خبرنگار ایرنا گفت: رسانه ها در عین حال باید با نقد هدفمند و کارشناسانه تولیدات ایرانی، مسیر را به سمت کیفی سازی تولید محصولات سوق دهند.
محمدرضا سالار مقدم گفت: یقینا نگاه درست رسانه ها به این بخش، می تواند مردم را به خرید کالای ایرانی ترغیب کرده و فرهنگ استفاده از ساخته های داخلی را در جامعه جا بیندازد.
وی که هفته گذشته با ارائه مقاله ای موفق به کسب عنوان دوم جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاههای خبری خراسان رضوی شده است، افزود: در این مقاله به مسئولان منطقه هشدار داده شده بود تا با حمایت از توانمندی های محلی، زمینه اشتغال جوانان را فراهم آورند تا روند مهاجرت روستاییان به شهرها، معکوس شود.
رئیس انجمن خبرنگاران تربت حیدریه نیز گفت: رسانه ها نقش مهم و حیاتی در حمایت از کالاهای داخلی و تغییر فرهنگ مصرف دارند.
اصغر غضنفری افزود: وقتی تولید کنندگان برای عرضه و فروش بیشتر، دست نیاز به سوی رسانه ها دراز می کنند، این بدان معناست که مردم به رسانه ها اعتماد دارند و رسانه می تواند بر گرایش مردم به استفاده از کالای داخلی نقش آفرین باشد.
خبرنگار پیشکسوت روزنامه خراسان گفت: البته تغییر رویکرد مردم نیازمند فرهنگ سازی و زمانبر است تا مردم به این باور برسند که استفاده از کالای داخلی می تواند امنیت شغلی پایداری را برای فعالان بخش تولید ایجاد کند.
غضنفری افزود: مادام که رسانه ها نتوانند نقش خود را بخوبی در جامعه ایفا کنند، مسئولان به تنهایی قادر نخواهند بود در این زمینه توفیقی کسب کنند.
وی تاکید کرد: آگاه سازی مردم از پیامدهای استفاده از کالای خارجی بر اقتصاد خانواده، می تواند باعث تشویق خانواده ها به سمت استفاده از کالای داخلی، رونق اشتغال و فراهم شدن بستر برای ارتقای تولید داخلی باشد.
خبرنگار پایگاه خبری تابان تربت نیز می گوید: بسیاری از کالاهای ایرانی اگر بهتر از مشابه خارجی نباشد حداقل در همان حد و اندازه است و این باید برای مصرف کنندگان داخلی تبیین شود.
حمید حلاج می افزاید: اصل مهمی که در کشور مغفول مانده تغییر در نگاه مردم به این نوع از کالاهاست و از طرفی فضای رسانه ای ما هنوز نتوانسته قدم خوبی در این مسیر بردارد و حتی گاه با تبلیغ کالای خارجی، راه مخالف را می پیماید.
وی یکی از راههای موثر در تغییر این رویکرد را تبلیغ کالای ایرانی در مسابقات فرهنگی و ورزشی دانست و گفت: به عنوان مثال حسن تفتیان، دونده المپیکی تربتی می تواند با معرفی برند زعفران ایرانی در مسابقات آسیایی، نگاه بازار را به مصرف این محصول ایرانی و تولیدات کشاورزان تربت حیدریه، معطوف کند.
گزارشگر صدا و سیمای مرکز تربت حیدریه نیز گفت: رسانه با توجه به اثرگذاری که بر مخاطب دارد، می تواند الگوی مصرف جامعه را به مسیر درست هدایت کند.
داود شریفی با تاکید بر ضرورت توجه همه بخش های جامعه به تحقق اقتصاد مقاومتی، افزود: البته نکته ظریفی نیز در این جا وجود داد و آن این است که هنوز حتی تولیدکنندگان ایرانی به خودباوری لازم برای دلبری از مصرف کننده داخلی نرسیده اند.
وی گفت: بسیاری از تولیدکنندگان متاسفانه به توان و قابلیت خود اعتماد نداشته و محصولات خود را با نام نشان های خارجی عرضه می کنند که این وظیفه رسانه های گروهی است که از یک سو تولیدکنندگان را به خودباوری برسانند و از سوی دیگر مردم را به خرید کالای با کیفیت ایرانی تشویق و ترغیب سازند.
شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری مشهد واقع است.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
6121/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.