مهدی فروزان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود : از این تعداد 65 پروژه در بخش های مختلف با 250 میلیاردریال اعتبار از محل بودجه زیارت در سال 93 و 35 پروژه با 240 میلیارد ریال در سال 94 در حوزه زیارت و توسعه و ترویج فرهنگ رضوی به اجرا درآمد.
وی گفت : امسال چون بودجه مستقلی در این حوزه به استان اختصاص داده نشده با دستگاه های اجرایی تعامل شد و در این راستا 77 پروژه عمرانی مختص به حوزه زیارت با اعتبار 430 میلیارد ریال به اجرا درآمد.
فروزان افزود : در صورت اختصاص اعتبار 200 میلیارد ریالی تعیین شده در حوزه زیارت به استان،‌ پارک های زائر شش شهر استان که پیش از این طراحی شده ،‌به مرحله اجرا در می آید.
وی با بیان اینکه تسهیل زیارت ارزان وآسان از جمله سیاست های دولت بویژه در استان می باشد ، افزود : هم اکنون شهرک زائر توسط آستان قدس رضوی با ظرفیت 20 هزار نفر شب خواب در دست احداث است.
وی گفت : فاز نخست این طرح با چهار هزار نفر شب خواب هم اکنون بیش از 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اوایل اردیبهشت ماه بهره برداری می شود.
فروزان افزود : شهرک زائر دیگری هم با همکاری بخش خصوصی در سه راهی فردوسی در وسعت 47 هزار متر مربع برنمه ریزی شده که زمین آن مشخص و نقشه های اجرایی آن آماده شده و امید است از اوایل اردیبهشت ما عملیات اجرایی آن در قالب رویدادهای مشهد 2017 آغاز شود.
وی ایجاد کمپ زائر در هفت شهرستان استان را اقدام دیگری در قالب طرح ها و پروژه های زیارت دانست و گفت : عمده این کمپ ها در مبادی ورودی استان است تا زائران با طیب خاطر و آمادگی روحی و جسمی و در سلامت مسیر را به مقصد مشهد الرضا (ع) طی کنند.
به گفته وی ، نقشه های این طرح ها در شهرستان های داورزن ، قوچان ، نیشابور ، تربت حیدریه و گناباد آماده شده و امید است در سال جدید به سرعت اجرایی شود.
وی اظهار کرد :احداث این کمپ ها در شهرستان های سبزوار و کاشمر هم از پیشرفت مطلوبی برخوردار است و تقریبا آمادگی پذیرش مسافران را دارند.
وی ددر بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اقتصاد زیارت از جمله مباحث مورد توجه در طرح جامع زیارت است ، گفت : در این راستا تدوین مدل اقتصادی سوغات زائر هم انجام شده است.
وی با بیان اینکه سالانه بین 80 تا 90 هزار میلیارد ریال زائران از بازارها در مشهد خرید می کنند ، گفت : سهم سوغات از این رقم 17 تا 25 میلیارد ریال می باشد که رقم اندکی است.
وی عنوان کرد : به منظور ساماندهی و برنامه ریزی در جهت ارتقاء این سهم کمیسیونی با عنوان سوغات زائر در زیر مجموعه کارگروه اقتصادی استان تشکیل شده است .
فروزان افزود : همچنین نخستین همایش شبکه سازی سوغات زائر تیرماه سال آینده با همکاری دانشگاه های استان در مشهد برگزار می شود.
طرج جامع زیارت در استان خراسان رضوی در قالب 10 راهبرد، 39 سیاست، 149 برنامه و 825 پروژه طراحی و تدوین شده است.
1906/ 6012 خبرنگار: فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.