هادی باقری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اقدامات بیابان زدایی شامل تثبیت شنهای روان، نهالکاری و جنگلکاری است که سابقه این اقدامات در خراسان رضوی به دهه 1340 شمسی باز می گردد.
وی ادامه داد: کانونهای بحرانی اصلی بیابان زایی در خراسان رضوی در عرصه یک میلیون و 700 هزار هکتار شناسایی شده و هم اینک تمام محدوده تحت کنترل است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی به عملیات بیابان زدایی در قالب انجام اقدامات حفاظتی و جنگلکاری اشاره و بیان کرد: تاکنون در عرصه 700 هزار هکتار از مجموع یک میلیون و 700 هزار هکتار عرصه بیابانی استان عملیات جنگلکاری انجام شده است.
وی گفت: در حوزه ریزگردها و حرکت شنهای روان طی سه سال گذشته طرحی تهیه و در کارگروههای استانی بررسی و به عنوان یک سند مصوب شد. سند مقابله با ریزگردها و حرکت شنهای روان در شورای عالی حفاظت سازمان جنگلها نیز مورد تایید قرار گرفت و امسال 10 میلیارد ریال اعتبار برای شروع اجرای این طرح تخصیص یافت.
باقری افزود: منشا بخش زیادی از ریزگردها و فرسایش بادی در خراسان مربوط به کشورهای همسایه است لذا طی جلساتی با کشورهای متولی در این زمینه انجام مطالعات برای اقدامات مشترک در حوزه مرزی آغاز شده که این نوع اقدامات تداوم خواهد داشت.
وی با تاکید بر مشارکت همه مردم به ویژه کشاورزان و دستگاههای اجرایی در بیابان زدایی و تاثیر آن در کاهش هزینه ها ادامه داد: اگر بتوان سالانه حداقل 50 میلیارد ریال اعتبار برای خراسان رضوی جذب کرد اقدامات خوبی در عرصه بیابان زدایی انجام خواهد شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در خصوص کاشت نهال و درختکاری نیز گفت: میزان تولید نهال و کشت آن برای توسعه سرسبزی در استان طی سال جاری نسبت به سال گذشته 12 درصد رشد داشت.
وی افزود: این رشد در تولید و کشت نهال مرهون طرحها و اقدامات جدید در این عرصه است که اجرای آنها در سال آینده تداوم خواهد داشت و با در نظر گرفتن علاقه مندی مردم و دستگاه های اجرایی به درختکاری، پیش بینی می شود تولید و کشت نهال در سال آینده نسبت به امسال 10 درصد رشد داشته باشد.
باقری در خصوص حفاظت از اراضی طبیعی در خراسان رضوی هم گفت: اراضی در استان مالکاین متعددی دارد و دستگاههای مختلفی از جمله راه و شهرسازی، اوقاف و آستان قدس متولی حفاظت از اراضی هستند اما در کل وظیفه نظارت بر اجرای مقررات و ممیزی اراضی برعهده اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی است.
وی افزود: در سه سال گذشته با همکاری همه دستگاههای اجرایی متولی از هزار هکتار اراضی متصرف شده در خراسان رضوی رفع تصرف و کمترین آسیب به عرصه اراضی وارد شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی راه اندازی یگان حفاظت، استفاده از پهباد، مانیتورینگ و استفاده ار فناوری را از اقدامات این اداره کل برشمرد که به حفاظت از اراضی و اجرای مقررات در این حوزه کمک کرده است.
وسعت مراتع خراسان رضوی شش میلیون و 566 هزار و 29 هکتار معادل 56 درصد از کل مساحت این استان است. مساحت جنگلهای خراسان رضوی نیز با محاسبه بیشه زارها، درختچه ها و جنگلهای دست کاشت حدود یک میلیون هکتار یعنی 8،5 درصد از وسعت استان را شامل می شود.
7489/1858**خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.