به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، عبدالرحیم تاج محمدی افزود: به منظور جلوگیری از نفوذ بارش ها و نزولات جوی در اواخر زمستان و اوایل فصل بهار و نیز پیشگیری از آسیب های بیشتر و جدی تر، قسمت های آسیب دیده سقف این اثر تاریخی مرمت و بازسازی شد.
وی بدون اشاره به اعتبار هزینه شده برای مرمت این اثر اظهار کرد: مجموعه تاریخی عباس آباد متشکل از رباط، قلعه و محوطه تاریخی از آثار تاریخی شاخص شهرستان تایباد به جا مانده از دوره صفویه است که در محور تایباد به تربت جام واقع شده و در نوع خود از نظر معماری و ساختار از ارزش بالایی برخوردار است.
رباط عباس آباد در میانه دشتی وسیع بفاصله 26 کیلومتری شمال غربی شهر تایباد و بر کناره راه قدیمی این شهر به تربت جام واقع شده است؛ این بنا در زمان آبادانی و رونق خود از جمله کاروانسراهای معتبر خراسان محسوب می شد که به دلیل فضا های متعدد و دارا بودن امکانات رفاهی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و در سفرنامه ها و متون تاریخی از آن یاد شده است.
طرفین ورودی رباط مزین به قابچه است و وجود عنصر دفاعی بنام « سنگ انداز » در بخش فوقانی سر در حاکی از امنیت این بنا می باشد.
رباط عباس آباد مشتمل بر دو حیاط است و بر پیرامون آنها، ایوان، ایوانچه ، اتاقک ها و آب انبار وجود دارد که آب آن از قنات و باران تامین می شده است. شواهد معماری بنا نشان می دهد بخش مسکونی و قسمتی که برای احشام در نظر گرفته شده از یکدیگر جدا بوده است.
همچنین بخش مسکونی دارای نقشه ای چهار ایوانی بوده و اتاقکهای آن به اندازه های متفاوت ساخته شده است.
فضا های داخلی اتاقکها بسیار ساده و منحصر به طاقچه و طاق نما می باشد و پوشش سقف آن نیز به صورت چهار ترک ایجاد شده است. تعدادی از اتاقها بوسیله درگاه با هم ارتباط داشته و پنجره های کوچکی برای تامین نور فضای داخلی در آنها تعبیه شده است.
بارندگی های اواخر بهمن ماه سال جاری موجب جاری شدن سیل در تایباد شد که دو کشته و خسارات زیادی بر جای گذاشت.
تایباد در فاصله 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.
7496/6012 خبرنگار:آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.