علی ملازاده روز چهارشنبه در پنجمین نشست عمومی ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی با حضور روسای دبیران عفاف و حجاب و حقوق شهروندی ادارات خراسان رضوی در مشهد افزود: موردی که نیازمند اقدام جدیتر است موضوع روابط و حیا می باشد که هم اکنون در دستور کار قرار دارد تا از طریق برنامه های فرهنگی، مشاوره ای و آموزشی این امر هم اصلاح شده و بهبود یابد.
وی بر اینکه اصل حجاب و پوشش متکی بر عفاف و حیا است تاکید و بیان کرد: تحقق این امر هم با اقدامات سلبی ممکن نیست بلکه با کار ایجابی و فرهنگی محقق می شود که خود موجب بهبود وضعیت حجاب در جامعه نیز می گردد.
جانشین بازرسی ستاد مرکزی صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی وزارت کشور در ادامه وضعیت عفاف و حجاب را در بخش خصوصی مناسب ندانست و گفت: در برخی شرکتهای خصوصی بی حجابی نمودی گسترده دارد.
وی ادامه داد: اصلاح این مساله تلاش همه بخشها را می طلبد و باید ستادهای استانی صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی به این امر هم ورود جدی داشته باشند.
ملازاده افزود: بخش خصوصی استدلال غلطی مبنی بر این دارد که چون دولتی نیستند هرگونه که بخواهند عمل می کنند. در حالی که این امر درست نیست زیرا بخش خصوصی برای امور مختلف خود شامل مجوز، تایید و استاندارد نیازمند بخش دولتی است و در این حوزه منافعی دارد و از سوی دیگر مجموعه ای که در نظام جمهوری اسلامی فعالیت می کند باید تحت ضوابط آن بوده و از این قواعد و ضوابط تبعیت کند.
وی در ادامه گفت: ستاد صیانت دو رویکرد ترویج عفاف و حجاب و صیانت از حقوق شهروندی را مبنای عمل دارد.
جانشین بازرسی ستاد مرکزی صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی وزارت کشور افزود: علاوه بر عفاف و حجاب رویکرد دوم این ستاد، صیانت از حقوق شهروندی و آگاهی بخشی به مردم نسبت به حقوق خود است و برنامه های این حوزه در پی افزایش رضایتمندی و آگاهی مردم از حقوق و تکالیفشان می باشد.
وی در ادامه همچنین گفت: دولت الکترونیک نیز از شاخصه های برنامه صیانت از حقوق شهروندی است که خود موجب کاهش اتلاف وقت و انرژی، افزایش تکریم مردم و رفع برخی مفسده های ناشی از مراجعات می شود.
ملازاده افزود: نارضایتی مردم و وضعیت نامطلوب عفاف و حجاب هر دو آسیب اجتماعی است. آسیبهایی که خود منجر به تشدید آسیبهای دیگر نیز می شوند.
وی ادامه داد: وضعیت آسیبها در جامعه به جایی رسید که رهبر معظم انقلاب اسلامی بدان ورود کردند و طی سه سال اخیر چهار نشست چندین ساعته را ایشان با مسئولان نظام و دولت در همین ارتباط داشته اند.
جانشین بازرسی ستاد مرکزی صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی وزارت کشور گفت: بر اساس تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی همه با هر اعتقاد و دیدگاه باید در این عرصه و تلاش برای کاهش آسیبها وارد شوند.
وی افزود: استفاده از ظرفیتهای مردم در این حوزه از جمله تاکیدات ایشان است و بر این مبنا باید به سمتی برویم که مردم و تشکلهای مردم نهاد نقش و حضور فعال داشته باشند که خود کمک موثری در کاهش آسیبهاست.
ملازاده در ادامه به ارزیابی از اقدامات ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی در استان و شهرستانها نیز اشاره و بیان کرد: بر اساس بررسی مقدماتی خراسان رضوی جزو چهار استان نخست کشور است که گزارش نهایی آن بعد از جمع بندی و ارزیابی کامل همه استانها امسال ارائه خواهد شد.
وی ادامه داد: سال 1393 ستاد صیانت خرسان رضوی در اجرای برنامه های گسترش فرهنگ حجاب و عفاف و صیانت از حقوق شهروندی در بین استانهای سطح یک کشور رتبه چهارم و در سطح کل کشور رتبه نهم را کسب کرد.
جانشین بازرسی ستاد مرکزی صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی وزارت کشور گفت: ادارات این استان در ارزیابی پارسال در حوزه حقوق شهروندی نیز در بین ادارات استانهای سراسر کشور رتبه دهم، در حوزه عفاف و حجاب درون سازمانی رتبه چهارم و در اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی رتبه 19 را کسب کرده اند.
وی افزود: در نهایت ارزیابی ستاد در سال 94 و شش ماه نخست امسال پس از ارزیابی ستاد صیانت همه استانها، بررسی مستندات و اقدامات انجام شده ارائه می شود.
ملازاده همچنین برخی از اقدامات خراسان رضوی را بر اساس بازرسیهای اولیه ستاد صیانت وزارت کشور 'ارتباط و تعامل خوب دستگاههای فرهنگی استان در پیشبرد اهداف و برنامه های ستاد صیانت، تهیه و تدوین و اجرایی نمودن نقشه راه برنامه های عفاف و حجاب و تهیه آیین نامه های اجرایی و شرح وظایف دستگاهها در این حوزه و نیز ساماندهی و مشارکت دادن سازمانهای مردم نهاد در اجرای برنامه های ستاد صیانت' عنوان کرد.
وی گفت: اقدامات امسال خراسان رضوی نسبت به سال 1393 قابل قیاس نیست چنانکه در سال 93 نارسایی زیاد بود اما امروز عمده آنها تبدیل به قوت شده است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان رضوی هم در این نشست گفت: امسال در مجموع 126 نشست در این حوزه در استان برگزار شد که از این تعداد ستاد صیانت پنج نشست با هدف تسهیلگری و اثربخشی اجرای برنامه ها در حوزه های عفاف و حجاب و حقوق شهروندی برگزار کرد.
سید کمال حسینی افزود: 57 نشست هماهنگی و تخصصی صیانت از حقوق شهروندی با حضور کارشناسان 25 کمیته تخصصی چهارگانه عفاف و حجاب نیز برگزار شد.
وی گفت: در این راستا تلاش شد بسترهای لازم برای مشارکت سازمان یافته مردمی در عرصه های فرهنگی و اجتماعی فراهم شود و طرح شفاف سازی اقدامات و برنامه های کارگروهها با حضور مخاطبان مختلف و همایشهای علمی و تخصصی منشور حقوق شهروندی بخشی از اقدامات استان طی سال جاری بود.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
1906/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.