محمد باغستانی روز یکشنبه در همایش مطالعات تمدن و تمدن شناسی در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: وجود گفت و گو و ارتباطات انسانی و علمی در جامعه باعث پیدایش زمینه های رونق می شود.
وی اظهار کرد: در تاریخ اسلام زندیق ها نیز در مسجد الحرام می نشستند و مباحث خود را بیان می کردند و حضرت امام صادق (ع) نیز به سخنان مخالفان خود گوش می کرد و حسن استماع داشت.
وی گفت: وجود فضای گفت و شنود به شکوفایی تمدن کمک می کند و ایجاد فضای امن برای نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه موجب چرخش چرخ تمدنها می شود.
باغستانی افزود: هنگامی که رقابتها جنبه حذفی پیدا می کند و برای بی اعتبار کردن دیگران اقدام می شود انحطاط تمدنی نیز آغاز می گردد.
رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی نیز گفت: علوم انسانی در اولویت شکل دهی تمدن بشری است و حفظ آزادی و اخلاق نیز بدون علوم انسانی محقق نمی شود.
سید علیرضا واسعی افزود: تشتت جامعه انسانی، شکسته شدن هنجارهای اجتماعی، بی نظمی و اغتشاش، ناامنی و تجاوز به حقوق دیگران از مبانی جدی فروپاشی تمدن است.
پژوهشکده اسلام تمدنی با چهار گروه پژوهشی فقه کاربردی، حکمت و کلام جدید، قرآن و مطالعات اجتماعی و هنر و تمدن اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی است.
7507/ 6053 خبرنگار: مصطفی نخعی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.