مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی در این مراسم گفت: طی چهار سال برگزاری جشنواره افغانستان شناسی برخی چهره های فرهنگی، هنری، ورزشی و استعدادهای شاخص این حوزه که تا آن زمان دیده نشده بودند شناسایی شده اند که امروز فعالیتهای خوب و ارزشمندی دارند.
محمد عجمی افزود: امروز این جوانان و نوجوانان در کنار مسئولان ومقامات مملکتی افغانستان آینده سازان کشورشان هستند که تقویت ظرفیتها ، آموزش و به روزرسانی استعدادها و توانمندیهای آنان می تواند آثار بسیار ارزشمندی هم در کشور مهاجرپذیر و هم آینده سرزمین آبا و اجدادی آنان در برداشته باشد.
وی ادامه داد: از ابتدای امسال برای مشارکت بیشتر پناهندگان افغان در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی با مشارکت دفتر کمیساریای ملل متحد در امور پناهندگان در مشهد نشستهای متعدد با گروههای مختلف اتباع خارجی شامل دانشجویان، فرهنگیان، ورزشکاران، معلولان، تجار، علما و فرهیختگان و متخصصان افغانستان شناسی به منظور هم اندیشی و همفکری و تعامل بیشتر برگزار شد.
مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران تلاش قابل توجهی برای توانمندسازی جوانان و نوجوانان مهاجر دارد. 60 هزار دانش آموز پناهنده دارای مدارک اقامتی و 11 هزار دانش آموز تبعه خارجی که خود و یا یکی از والدینشان فاقد مدارک اقامتی معتبر بوده اند در مجموع با جمعیت 71 هزار نفر در مدارس دولتی این استان مشغول تحصیل هستند.
وی افزود: همچنین یک سوم دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در ایران در خراسان رضوی فعالند لذا 6 هزار دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی این مشغول به تحصیل هستند.
عجمی ادامه داد: در کنار تمرکز بر حوزه آموزشی و تقویت بنیه علمی این پناهندگان اجرای برنامه های فرهنگی و تربیتی هم برای دانش آموزان و دانشجویان از جمله مباحث مورد توجه دولت جمهوری اسلامی ایران است.
رئیس دفتر کمیساریای ملل متحد در امور پناهندگان در مشهد هم در این مراسم گفت: اقدام جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این جشنواره قابل تقدیر است زیرا باعث می شود با ارتقا سطح آگاهی راه حل پایداری برای شرایط پناهندگی ایجاد شود.
مولوگتا زودای مامو افزود: عمده جمعیت پناهندگان افغان در ایران جوان و نسل دوم و سومی هستند که در ایران به دنیا آمده لذا با فرهنگ و شرایط موطن خود ناآشنا هستند و برای بازگشت به کشورشان به دلیل ناآشنایی با فرهنگ و شرایط افغانستان دچار مشکلند.
وی برگزاری این برنامه ها و جشنواره ها را باعث ایجاد ارتباط موثرتر بین جامعه پناهندگان و جامعه میزبان توصیف و بیان کرد: افغانستان سابقه فرهنگی و تاریخی غنی دارد و امروز این تاریخ و تمدن در کنار آموزش و ظرفیتهای جامعه نخبگان، روحانیون، پزشکان و معلمان افغان می تواند نقش بسزایی در بازسازی آن کشور داشته باشد.
رئیس دفتر کمیساریای ملل متحد در امور پناهندگان در مشهد ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران به ویژه اداره کل امور اتباع در کنار راهنمایی و هدایت این جمعیت با همراهی کمیساریا زمینه آموزشهای فنی و حرفه ای را برای پناهندگان فراهم می کند تا بتوانند هنگام بازگشت با استفاده از این مهارتها ضمن مشارکت موثر در بازسازی افغانستانی ،بازگشتی پایدار داشته باشند.
وی گفت: آموزش مهارتها باعث می شود هم پناهندگان بهتر در جامعه میزبان ادغام شده و هم در بازگشت سهم بسزایی در بازسازی کشور خود داشته باشند زیرا کمیساریا و جمهوری اسلامی ایران می دانند که آموزش و بهداشت نقش موثری در اعتلای یک ملت دارد.
مولوگتای زودای افزود: تحصیلات در یک محیط امن می تواند به توانمندسازی این جمعیت کمک کند، نمونه بارز این تلاش حمایت دولت ایران از دسترسی اتباع و پناهندگان خارجی از آموزش و توسعه بیمه سلامت است.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
1906/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.