مرتضی اشرفی عصر یکشنبه در پنجمین نشست کمیته تامین، توزیع و نظارت بر اقلام پیشگیری و مقابله با کرونا که در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد افزود: از اسفندماه تاکنون این کمیته چهار نشست اصلی و ۲۰ نشست فرعی و کارشناسی برگزار کرده است.

وی با تشریح اقدامات کمیته مزبور ادامه داد: شناسایی همه واحدهای تولیدی اقلام بهداشتی در استان و بررسی مشکلات این واحدها و ارایه راهکار برای حل آنها از جمله اقداماتی بود که منجر به افزایش تولید این واحدها در حوزه مواد ضدعفونی کننده، دستکش، ماسکهای بهداشتی غیرپزشکی و توزیع مناسب آنها در سطح استان شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: هم اینک وضعیت تولید اقلام پیشگیری و مقابله با کرونا در واحدهای مزبور به جایی رسیده است که مازاد بر نیاز استان تولید دارند و می‌توانند پاسخگوی نیازهای مختلف از داخل و خارج استان باشند.

اشرفی افزود: هم اینک واحدهای تولیدی خراسان رضوی مازاد الکل داشته و آن را در انبارهای خود ذخیره کرده‌اند که ۵۰ تا ۶۰ درصد این الکل می‌تواند به نقاط مختلف ارسال و از این طریق کمبود نقدینگی این واحدها برطرف شود.

وی با اشاره به تولیدات خراسان رضوی در اقلام پیشگیری و مقابله با کرونا اضافه کرد: از ابتدای اسفند تاکنون یک میلیون و ۳۲۲ هزار لیتر الکل در استان تولید و ۶۶۰ هزار لیتر الکل به استان وارد شده، در این مدت یک میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده، دستکش و ماسک هم در استان تولید شده است.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: از ابتدای اسفندماه سال گذشته تاکنون ظرفیت تولید استان در ماسک ان ۹۵، ماسک سه لایه و الکل افزایش یافته در حالی که پیشتر این ظرفیت بسیار کم بود.

اشرفی اظهار داشت: کمیته تامین، توزیع و نظارت بر اقلام مقابله با کرونا با همکاری سازمان صنعت و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سه میلیون ماسک توزیع کرده که از این تعداد توزیع ۷۷۰ هزار ماسک به صورت رایگان به دانشگاه‌های علوم پزشکی استان داده شده است.

وی افزود: از ابتدای اسفندماه سال گذشته تاکنون کشور ترکمنستان نیز ۸۰۰ هزار ماسک به خراسان رضوی کمک کرده و ۸۰۰ هزار ماسک بهداشتی غیرپزشکی تولید استان نیز بین ادارات و فرمانداری‌ها توزیع شده است.

اشرفی تولید و توزیع ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار ماسک ان ۹۵ توسط تولیدکنندگان استان با کمک شهرداری مشهد، توزیع رایگان ۳۰۰ هزار ماسک توسط اداره کل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی، توزیع با قیمت مناسب یا رایگان دو میلیون و ۵۰۰ هزار دستکش بین بیمارستانهای دولتی و خصوصی استان را از دیگر اقدامات کمیته تامین، توزیع و نظارت بر اقلام مقابله با کرونا برشمرد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: این کمیته تاکنون ۱۸۲ تب سنج، ۴۰ دستگاه ونتیلاتور، ۱۱ دستگاه اکسیژن ساز، ۲۵ دستگاه پین پد، ۱۱۰ دستگاه مانیتور را به صورت رایگان در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار داده است.

اشرفی با اشاره به حمایتهای مالی بخش خصوصی استان خراسان رضوی در تامین اقلام مقابله با کرونا افزود: تاکنون فعالان بخش خصوصی استان ۱۶۰ میلیارد ریال به تامین اقلام مقابله با کرونا مورد نیاز دانشگاه‌های علوم پزشکی کمک کردند، علاوه بر این شهرداری مشهد نیز علاوه بر کمکهای مالی، تامین اقلام بهداشتی و اقلام بسته‌های معیشتی را انجام داده است.

وی تامین و توزیع بسته‌های معیشتی با همکاری دستگاه‌هایی نظیر آستان قدس رضوی، سپاه، شهرداری، کمیته امداد امام خمینی (ره)، اصناف و بخش خصوصی را از دیگر فعالیتهای کمیته تامین، توزیع و نظارت بر اقلام مقابله با کرونا دانست و گفت: بخشی از اقلام این بسته‌ها از جمله برنج و شکر از محل کالاهای سهمیه طرح تنظیم بازار استان یا خارج از آن با قیمت مناسب تامین و در بسته‌ها گنجانده شد.

شناسایی پنج فروشگاه اینترنتی و معرفی آنها به صدا و سیما برای انجام تبلیغ پیرامون فعالیت آنها، تشدید بازرسی‌ها و نظارت بر بازار اقلام بهداشتی توسط دستگاه‌های نظارتی، شناسایی و جمع بندی مشکلات بنگاه‌های اقتصادی متضرر از کرونا و ارسال آنها به همراه ارایه پیشنهاداتی برای حل مشکلاتشان به هیات دولت در قالب بسته حمایتی از مشاغل آسیب پذیر و بسته حمایتی جهش تولید را از دیگر اقدامات کمیته مزبور دانست.

جذب ۶۴ میلیارد ریال تسهیلات از محل صندوق نوآوری و شکوفایی

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: دو اتفاق خوبی که در دو هفته آخر اسفندماه سال گذشته افتاد و باعث انسجام بیشتر و افزایش سرعت در رسیدگی به امور شد، تهیه شیوه نامه‌ و اجرایی شدن آن بود که بر نظارت بر واحدهای تولیدکننده اقلام مقابله با کرونا با محوریت الکل و محلول ضدعفونی کننده تمرکز داشت.

علی غفوری مقدم افزود: با اینکه در تامین اقلام پیشگیری و مقابله با کرونا با کمبود مواجه بودیم، به سرعت کمبودها در حوزه تولید ماسک و الکل و محلول ضدعفونی کننده برطرف و باعث شد که از فروردین ماه امسال به بعد دیگر کمبودی در استان خراسان رضوی وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به اصلاح پروانه بهره برداری برخی واحدهای تولیدی برای افزایش تولید محلول ضدعفونی کننده و الکل گفت: در این راستا تقریبا ۶ واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی شدند که تاکنون ۶۴ میلیارد ریال جذب کردند.

غفوری مقدم اظهار داشت: به منظور تامین الکل صنعتی مورد نیاز واحدهای تولیدی خراسان رضوی، ۱۶ واحد از این استان به وزارت صنعت معرفی شدند که در نتیجه ۶۶۰ هزار لیتر الکل از استانهای دیگر به خراسان رضوی وارد شد و یک میلیون و ۳۲۲ هزار لیتر الکل نیز در استان تولید گردید که در نهایت هم اینک ۹۰ هزار لیتر الکل صنعتی در استان وجود دارد.

وی اضافه کرد: باید برای اقلام مازاد بر نیاز مقابله با کرونا تدبیری اندیشیده شود، به نحوی که ذخیره راهبردی از این بخش برآورد و کنار گذاشته شود و مازاد آن در قالب کمک به کشورهای همجوار مانند افغانستان و تاجیکستان ارسال شود.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در حال حاضر صادرات اقلام مقابله با کرونا از استان ممنوع است اما برای بهتر کردن مراودات تجاری استان به کشورهای دیگر می‌توان این اقلام را در قالب کمک به آن کشورها صادر کرد.

مدیر نظارت و ارزیابی ملزومات و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: دو واحد در فریمان و مشهد مجوز تولید ماسک سوپاپ دار را دارند که مجوز واحد فریمان هنوز به طور کامل صادر نشده است.

ابراهیم شوشتری افزود: یکی دو کارگاه در مشهد اقدام به تولید ماسکهای سوپاپ دار غیراستاندارد کرده بودند و آنها را به چند برابر قیمت واقعی به مردم می فروختند که با آنها برخورد شد.

تا ظهر روز ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹،  ۱۰۷ هزار و ۶۰۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۵۱ تن طی ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶ هزار و ۶۴۰ نفر رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.