علی رسولیان روز سه‌شنبه در نشست با مدیران رسانه‌های خراسان رضوی افزود: از زمان شیوع کرونا، اولویت در این استان بر تامین اقلام مورد نیاز پیشگیری و مقابله با کرونا بویژه برای مراکز درمانی و دانشگاه‌های علوم پزشکی گذاشته شد.

وی ادامه داد: این استان در ابتدا توان تولید روزانه ۱۲ هزار لیتر الکل داشت که در طول بحران کرونا توان تولید استان به ۲۵ لیتر الکل در روز رسید و در ۲ ماه اخیر یک میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده نیز در خراسان رضوی تولید شد.

وی با اشاره به افزایش تولید ماسک در خراسان رضوی گفت: از ۱۴ واحد تولیدکننده ماسک در استان، چهار واحد حدود ۲۰۰ هزار ماسک با کاربرد پزشکی تولید می‌کنند که از این تعداد ۲۰ هزار ماسک ان ۹۵ است.

رسولیان افزود: ۱۰ واحد تولیدی نیز ماسک با مصارف عمومی تولید می‌کنند که ظرفیت تولید آنها ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار عدد ماسک است.

وی اظهار داشت: این استان هم اکنون قادر به تولید ملزومات پیشگیری و مقابله با کرونا از جمله دستکش، گان و ماسک بویژه ماسک سه لایه و مواد ضدعفونی کننده است و از حواله‌هایی که باید به صورت متمرکز از مرکز کشور صادر شود، بی نیاز گردید.

وی گفت: بخش خصوصی استان تاکنون ۲۰۰ میلیارد ریال به تامین ملزومات حوزه بهداشت و درمان کمک کرده است.

رسولیان خریداری ۴۱ ونتیلاتور، ۳۲ بای پپ، ۲۵ میلیارد ریال دستگاه‌های اکسیژن ساز و ملزوماتی از این قبیل را از جمله مواردی برشمرد که با کمک فعالان بخش خصوصی خریداری و در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی استان قرار گرفته است.

وی اختصاص ۷۷۰ هزار ماسک ساده، چهار میلیون و ۴۰۰ هزار جفت دستکش، ۱۰۰ هزار ماسک ان ۹۵ و ماسک ان ۹۹ را از اقلامی برشمرد که به فوریت تهیه شد و به صورت رایگان در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی استان قرار گرفت.

وی با اشاره به اختصاص یکهزار میلیارد ریال از سوی دولت به دانشگاه‌های علوم پزشکی که با پیگیری استاندار خراسان رضوی محقق شد، افزود: برای مقابله با کرونا ۹۰ میلیارد ریال به صورت مستقیم به استان تزریق شد و شهرداری مشهد نیز ۵۰ میلیارد ریال کمک کرد.

رسولیان ادامه داد: لیست افرادی که مشمول دریافت بسته معیشتی دولت می‌شوند به استان اعلام نشده و این بسته‌ها به صورت متمرکز از طریق ستاد هدفمندی یارانه‌ها پرداخت خواهد شد.

وی گفت: دستورالعمل طرح خرید اعتباری اضطراری برای رانندگان نیز که از سوی رییس جمهوری اعلام شده است، به زودی به اجرا درمی‌آید و شیوه‌نامه‌های مربوط به بسته‌های حمایت از تولیدکنندگان متضرر از شیوع کرونا هم در حال تنظیم است اما هنوز به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی افزود: با دستور استاندار خراسان رضوی و تامین مالی از سوی نهادهایی مانند آستان قدس رضوی، شهرداری، سپاه، اصناف و نهادهای حمایتی، تهیه و توزیع ۳۰۰ هزار بسته معیشتی مصوب شد که تاکنون ۸۰ هزار بسته با محوریت کمیته امداد امام خمینی (ره) استان توزیع شده است.

رسولیان با اشاره به راه‌اندازی سامانه "خیر و احسان" برای توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان واقعی و کسانی که هیچ منبع درآمدی نداشته و تحت حمایت هیچ نهادی نیستند اظهار داشت: این سامانه توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) استان به منظور جلوگیری از موازی کاری و تکرار اسامی افراد نیازمند طراحی شده و از همه نهادها و افراد نیکوکار درخواست می‌شود کمک‌های خود را از طریق ثبت در این سامانه ارایه دهند تا عدالت در توزیع کمک‌های معیشتی بوجود آید.

وی با بیان اینکه برنامه اقتصادی استان تدوین و مصوب شده است، گفت: اولویت استان تسهیل در صدور مجوزهای بدون نام است تا فضای کسب و کار در استان تغییر کند.

وی افزود: ۴۸ درصد اشتغال استان مربوط به حوزه خدمات است و خدمات استان هم زائرمحور می‌باشد، حوزه گردشگری و سوغات استان بر اثر کرونا آسیب جدی دید که باید اولویت را بر احیای این بخش قرار داد.

رسولیان با اشاره به افزایش نرخ برنج و موبایل طی ماه اخیر اظهار داشت: تلاش شده است نرخ کالا و خدمات در خراسان رضوی بیشتر از میانگین کشوری افزایش نیابد که تاکنون نیز چنین بوده است.

وی به وضعیت مطلوب تراز بازرگانی استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: تراز بازرگانی خراسان رضوی در سال ۹۸ مثبت و معادل یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود.

وی افزود: صادرات کالا در خراسان رضوی طی سال گذشته یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و میزان واردات کالا به استان حدود ۴۰۰ میلیون دلار بود که نهاده‌های دامی و ماشین آلات مورد نیاز بخش تولید عمده اقلام وارداتی استان را تشکیل داده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.