خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: یکی از نیازهای مردم در ایام کرونا، نیازهای پزشکی و درمانی است که در حوزه‌های مختلف احساس می‌شود و از طرفی یکی از مکان‌هایی که شیوع ویروس با سرعت و کثرت بیشتری در آن اتفاق می‌افتد، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و دیگر مراکز درمانی است؛ به همین جهت یکی از توصیه‌های پزشکی این است که افراد برای نیازهای درمانی غیرضروری خود به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

با توجه به اینکه مدت زیادی از شیوع کرونا می‌گذرد و بسیاری از مشاغل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند اما همچنان برخی از مطب‌ها در تعطیلات به سر می‌برند و این در حالی است که بیماران برای رفع نیازهای پزشکی خود دچار مشکل شده‌اند.

تعدادی از شهروندان از وجود مانع و بروز مشکلات حتی برای رفع نیازهای پزشکی خود و بسته بودن درب مطب پزشکان معتمدشان گله‌مندند

تعدادی از شهروندان از وجود مانع و بروز مشکلات حتی برای رفع نیازهای پزشکی خود و بسته بودن درب مطب پزشکان معتمدشان گله‌مندند و توقع دارند مدیریت لازم برای رفع نیازهای پزشکی شأن انجام شود. در همین ارتباط با تعدادی از شهروندان مشهدی به گفتگو پرداختیم تا از دلیل بروز این مشکلات باخبر شویم.

لیلا زارع، یکی از شهروندان مشهدی که مشکل خود را دردهای شدید استخوانی بیان کرد، در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: به دلیل دردهای بدنی هر هفته باید به مطب خصوصی پزشک ارتوپد خود مراجعه می‌کردم ولی از ۲۴ اسفندماه موفق به گرفتن نوبت نشدم و بعد از تعطیلات نوروز نیز از اعضای خانواده خود درخواست کردم که اینترنتی اقدام به گرفتن نوبت کنند اما در سایت مربوطه اطلاع داده شده بود که پزشک مورد نظرم مرخصی است.

وی افزود: مجبور شدم به دلیل نیاز فوری به پزشک دیگری مراجعه کنم اما ترجیحم این است که روند درمانم را نزد پزشک خود که در جریان بیماری ام قرار دارد، ادام ه دهم.

کلینیک خون یکی از بیمارستان‌های خصوصی مشهد از فروردین ماه تعطیل است

در ادامه مهدیه رضایی، یکی دیگر از شهروندان که با نوعی بیماری خونی دست و پنجه نرم می‌کند، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در یکی از بیمارستان‌های خصوصی مشهد پیگیر درمان بیماری خود بودم، اما کلینیک خون این بیمارستان در فروردین‌ماه به طور کامل تعطیل بود. همچنین از ابتدای اردیبهشت‌ماه تاکنون، ساعت کاری و خدمات این کلینیک کاهش پیدا کرده و به طور کامل پاسخگوی بیماران نبوده است.

برای اطلاع از صحت این موضوع، به سایت بیمارستان مربوطه مراجعه کردیم که با اسناد مربوط به تعطیلی کلینیک خون و انکولوژی این بیمارستان در طول فروردین‌ماه و کاهش ساعات و خدمات این کلینیک و دیگر کلینیک‌های تخصصی آن بیمارستان در اردیبهشت‌ماه مواجه شدیم.

برای پیگیری حضوری به کلینیک مربوطه مراجعه کردم که با درب‌های بسته و اطلاعیه‌ای که از کاهش روزهای و ساعات فعالیت کلینیک خبر می‌داد مواجه شدم

همچنین مریم خدادوست، یکی از چندین بیماری ست که از تعطیلی کلینیک تخصصی زنان یکی دیگر از بیمارستان‌های خصوصی مشهد ناراضی است، در ارتباط با این مشکل خود در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: حدود یک سال است که به دلیل بیماری خود برای درمان نزد یک پزشک خاص می‌روم که برایم پزشکی معتمد است ولی نوبتی که برای اسفندماه اخذ کرده بودم، کنسل شده و پس از آن نیز نتوانستم مجدداً در سیستم نوبت‌دهی اینترنتی موفق به اخذ نوبت شوم چراکه تمام نوبت‌های پزشکم برای یک ماه آینده پر بود در صورتی که او در کلینیک حضور نداشت!

وی افزود: برای پیگیری حضوری به کلینیک مربوطه مراجعه کردم که با درب‌های بسته و اطلاعیه‌ای که از کاهش روزهای و ساعات فعالیت کلینیک خبر می‌داد مواجه شدم و وقتی در ساعت مشخص شده دوباره مراجعه کردم، منشی پزشک اجازه حضور به من نداده و مدعی شد که دکتر فقط برای معالجه بیماران سرطانی یا خیلی حاد حاضر هستند.

برای پیگیری این موضوع نیز به کلینیک مربوطه مراجعه کردیم که منشی این پزشک متخصص زنان ضمن تأیید صحبت‌های آن بیمار، به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید کرد.

هیچ پزشکی در حال حاضر در وضعیت مرخصی قرار ندارد

در همین راستا علی بیرجندی‌نژاد، رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در ارتباط با این سوال که آیا تعداد زیادی از پزشکان در مرخصی هستند یا خیر، به خبرنگار مهر گفت: هیچ پزشکی در حال حاضر در وضعیت مرخصی قرار ندارد. پزشکان در این وضعیت به چند گروه تقسیم می‌شوند که در گروه اول، پزشکانی قرار دارند که اصلاً مجاز نیستند مطب‌های خود را دایر کنند. مثل گروه‌های دندان‌پزشکی که به جز موارد اورژانس اجازه فعالیت ندارند و یا همکارانی که کارهای زیبایی انجام می‌دهند و در حال حاضر مجاز به فعالیت نیستند.

وی افزود: گروه دوم، پزشکانی هستند که به آن‌ها تأکید کرده‌ایم حتماً حضور داشته باشند؛ مانند پزشکان عمومی، متخصصین عفونی، متخصصین داخلی، رشته‌های مرتبط به بحث ریه و پزشکان اطفال. همچنین گروه‌هایی هستند که خدمات اورژانسی دارند، همانند پزشک زنان و متخصصان ارتوپدی که باید برای خدمات اورژانس خود حتماً حضور داشته باشند؛ که همین‌طور نیز هست.

امکان دارد فرد بیمار نتواند با پزشک خصوصی خود ارتباط برقرار کند، اما در هر رشته پزشک جایگزینی در سایت سازمان نظام پزشکی معرفی شده است

رئیس سازمان نظام‌پزشکی مشهد ادامه داد: برای بقیه مطب‌هایی که جزو این گروه‌ها نیستند، پروتکل به این شکل است که در حد تأمین نیازهای مردم در آن رشته خاص باید با نظر انجمن خود حتماً مشغول فعالیت باشند و تا جایی که می‌شود برای مواردی که ضروری نیست، سعی کنند به بیماران خود توصیه کنند مراجعه نکنند و اگر بتوانند از طریق تلفن و روش‌های غیرحضوری مشکل آنان را حل کنند، چراکه چرخه انتقال بیماری شکسته نشده است و نباید وضعیت را عادی جلوه داد.

بیرجندی‌نژاد ضمن اشاره به اینکه لیست پزشکان فعال مرتبط با تمامی رشته‌ها تهیه شده، ابراز کرد: تعدادی از همکاران در رشته‌های مختلف آمادگی خود را اعلام کرده‌اند و این اسامی را در سایت سازمان نظام پزشکی قرار داده‌ایم. همچنین به همکاران اطلاع داده شده است که منعی ندارد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به فعالیت خود بپردازند و یا درخواست محدودیت یا عدم فعالیت را بدهند. البته ممکن است فرد نتواند با پزشک به خصوصی که خودش می‌خواهد ارتباط برقرار کند ولی برای هر رشته‌ای به تعداد مورد نیاز، پزشک معرفی شده است.

وی اضافه کرد: بیمارستان‌های حوزه خصوصی همگی فعال هستند، ۹۵ درصد درمانگاه‌های حوزه خصوصی فعال هستند و بیش از ۵۰ درصد مطب‌ها فعال بوده و آن‌هایی که نیستند، به دلیل محدودیت‌های وزارت بهداشت و سیستم بهداشت و درمان است. درواقع حداقل ۳۰ درصد پزشکان در هر رشته پزشکی باید فعال باشند که در مشهد بیش از این مقدار نیز مراکز درمانی فعال داریم.

تعطیلی برخی از کلینیک‌های خصوصی با هماهنگی بوده است

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به اینکه آدرس ۱۴۰۰ مجموعه درمانی فعال در تمام رشته‌ها در سایت سازمان نظام پزشکی قرار گرفته شده است، در خصوص تعطیلی یا محدودیت فعالیت برخی مراکز بیان کرد: آن دسته از بیمارستان‌های خصوصی که برخی کلینیک‌های خود را تعطیل یا محدود کرده‌اند، با هماهنگی و اطلاع معاونت درمان و همچنین سازمان نظام پزشکی و با در نظر گرفتن همان حداقل‌هایی که گفته شد، بوده است.

وی در انتها تأکید کرد: توصیه ما به مردم این است که برای خدمات غیرضروری پزشکی همانطور که به حرم و بازار مراجعه نمی‌کنند، مراجعه حضوری نداشته باشند و اگر می‌توانند، اقدامات درمانی را به تأخیر بیندازند. اما اگر شهروندی از عدم پاسخگویی به نیاز درمانی ضروری خود ناراضی بود، حتماً با ما ارتباط برقرار کند تا با توجه به بیماری او، پزشکان و مراکز درمانی متعدد فعال را به او معرفی کنیم.

هیچ دستور و ابلاغی از طرف دانشگاه علوم پزشکی مشهد مبنی بر تعطیلی برخی از کلینیک‌ها و بیمارستان‌های خصوصی داده نشده است

همچنین با حمیدرضا رحیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به گفتگو پرداختیم که در پاسخ به دلیل تعطیلی بعضی مراکز درمانی، گفت: از همان ابتدای شیوع کرونا، برخی مراکز درمانی و مطب‌ها اجازه فعالیت نداشته و ندارند، مانند مراکز فعالیت متخصصین زیبایی که ضرورتی برای بازگشایی ندارند.

وی افزود: اما در خصوص بیمارستان‌هایی خصوصی که برخی کلینیک‌های خود را تعطیل یا محدود کرده‌اند، باید گفت هیچ دستور یا ابلاغی از طرف علوم پزشکی مبنی بر تعطیلی نبوده و آن‌ها این اقدام را با توجه به تصمیم داخلی خود مسئولان بیمارستان مربوطه انجام داده‌اند.

میزان خدمات درمانی در شهر مشهد نسبت به قبل از شیوع بیماری کرونا کمتر شده که البته این موضوع بیشتر در خصوص خدمات کمتر ضروری پیش آمده و اکثر بیمارانی که از بیماری‌های حاد رنج می‌برند، هنوز در حال طی کردن مراحل درمان خود هستند. اما طبق صحبت مسئولان مربوطه حتی اگر بیماری موفق نشود با پزشک معتمد خود ارتباط برقرار کرده و نیاز درمانی خود را رفع کند، پزشکان معتمد سازمان نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رشته‌های مختلف آماده پاسخگویی حضوری و غیرحضوری به نیازهای بهداشتی و درمانی شهروندان هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.