جعفر مروارید روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ایده "گذرهای فرهنگی و هنری" به عنوان مکانی برای ارایه تولیدات هنری و فرهنگی از سوی هنرمندان، با اتخاذ رویکرد ثروت آفرینی از طریق فرهنگ و ارتقای سهم فرهنگ و هنر در تولید ناخالص ملی در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و واحدهای مرتبط با آن قرار گرفته است.

وی ادامه داد: گذر فرهنگ و هنر با هدف توسعه کسب و کارهای مرتبط با صنایع فرهنگی، زمینه‌سازی ارتباط مستقیم با مردم یا مصرف کنندگان با تولیدکنندگان، رفع موانع اقتصادی و ساختاری بازار هنر، شناسایی و ایجاد شبکه‌ای از تولیدکنندگان فرهنگی و هنری و در نهایت کسب سرمایه به‌ جای هزینه کردن سرمایه در الگوی مدیریت فرهنگی مورد پیگیری قرار گرفته است.

وی گفت: گذر فرهنگ و هنر در این استان ضمن فراهم کردن زمینه دسترسی زائران و مجاوران به فرآورده‌های فرهنگی و هنری، ایده‌پردازی و نوآوری‌ها را تبدیل به محصول فناورانه و فرهنگی با رویکرد فروش می‌کند که این طرح بخش گمشده الگوی مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی در استان بود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: گام نخست این هدف در برپایی نمایشگاه فروش آثار فرهنگی و هنری در بوستان کوهسنگی مشهد به عنوان یکی از مراکز مهم و محل تجمع شهروندان برداشته شد.

وی ادامه داد: پس از آن، گذر فرهنگ و هنر در فضای ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع از مجتمع تجاری آسمان مشهد ایجاد شد که ۷۰ واحد شامل ۶۹ واحد تجاری و یک نگارخانه در رسته‌های رزین و پنبه، نقاشی، خوشنویسی، زیورآلات، تذهیب، مد و لباس، سفال و هنرهای حجمی، نگارگری، فیروزه تراشی، ساخت ادوات موسیقی، چرم و کتابت قرآن در آن مستقر شد و برای بیش از ۸۰ نفر شغل مستقیم ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه پس از شیوع کرونا و تعطیلی اجباری گذر فرهنگ و هنر مجتمع تجاری آسمان در مشهد، به دنبال بازگشایی مجدد آن هستیم، گفت: این گذر فرهنگ و هنر تا پایان دولت دوازدهم در اختیار صاحبان فرهنگ و هنر مشهد قرار خواهد داشت و اجاره مکان از آنان گرفته نمی‌شود و فقط هزینه شارژ و تبلیغات در ساختمان از سوی افراد پرداخت می‌شود.

مروارید افزود: راه‌اندازی گذر فرهنگ و هنر گلستان در فضایی به مساحت ۳۰ هزار مترمربع با استقرار ۵۰ رسته کسب و کار و ایجاد اشتغال برای ۶۰ تا ۱۴۰ نفر، راه‌اندازی گذر فرهنگ و هنر امین اسلامی در نیشابور در فضایی به مساحت یکهزار و ۵۰۰ مترمربع با استقرار ۵۰ رسته کسب و کار و اشتغالزایی برای ۴۰ تا ۹۰ نفر و راه‌اندازی گذر فرهنگ و هنر سبزوار در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: هفت طرح کسب و کار برای استقرار در گذرهای فرهنگی و هنری به منظور بهره‌مندی از تسهیلات ارزان قیمت، برای دریافت ۱۹ میلیارد ریال وام، به صندوق کارآفرینی امید معرفی شده که مصوب شده یا در دست اقدام است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.